Branding a marketing sú disciplíny, ktoré sú úzko naviazané na ľudskú psychiku a emócie. Na zákazníkov vplývajú nielen racionálne, ale aj emocionálne faktory. A práve medzi emocionálne faktory, ktoré často vnímame len podvedome, patrí Archetyp značky.
Pôvod a význam
Je to metodológia, ktorá vychádza z práce psychológa Carla Junga. Ten vytvoril teóriu, že náš mozog prirodzene zoskupuje podobné veci dohromady – vytvára vzorce. Tieto vzorce nám pomáhajú v tom, aby sme dokázali veci jednoduchšie rozoznávať a rýchlejšie reagovať.
Aký to má súvis s značkami? Najobľúbenejšie značky sa spájajú so svojím publikom na hlbšej úrovni. Nezostanú len pri peknom logu a pútavých vizuáloch, ale so svojim zákazníkmi sa snažia vytvoriť hlbšie spojenie, napojenie, vzťah.
Keď viete, aké emócie sa spájajú s vašou značkou, viete ich podporiť a komunikovať s nimi spôsobom, ktorý toto spojenie prehlbuje.
Skupiny
Margaret Mark a Carol S. Pearson vo svojej knihe: Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes zadefinovali štyri skupiny a 12 kľúčových archetypov, do ktorých sa dajú značky zatriediť.
- Systematická – vytvára štruktúru
- Vizionárska – chce zanechať odkaz
- Sociálna – vytvára spojenia
- Spirituálna – podporuje rast a múdrosť
Každá z týchto skupín má svoje špecifiká a vytvára so zákazníkmi iný druh spojenia. Systematické archetypy potrebujú jasne dané hranice, vytvárajú vlastné štruktúry a systémy, pomocou ktorých budujú veľké veci. Sociálne archetypy zas dávajú dôraz na vzťahy a spojenie so zákazníkmi, počúvajú a snažia sa im poradiť či pomôcť.
12 archetypov
Existuje 12 archetypov, ktoré reprezentujú rôzne snahy, hodnoty a osobnostné črty.
- Rebel (Outlaw)
- Kúzelník (Magician)
- Hrdina (Hero)
- Milovník (Lover)
- Sused (Everyman)
- Zabávač (Jester)
- Starostlivý (Caregiver)
- Vládca (Ruler)
- Tvorca (Creator)
- Nevinný (Innocent)
- Vzdelanec (Sage)
- Objaviteľ (Explorer)
Veronika Bošková
Veronika má v agentúre na starosti marketing a stratégie. Venuje sa brandingu a je aktuálne prvým a jediným certifikovaným Brand Architektom na Slovensku. Aj v bežných veciach sa snaží vždy nájsť nový uhol pohľadu a prepájať jednotlivé súčasti tak, aby tvorili zmysluplný celok. Popri práci sa neustále vzdeláva, hrá v divadle, veľa číta a práve píše svoju tretiu knihu.