Kremsa Digital

Google algoritmus v roku 2017, alebo Ako sa (vy)nájsť vo vyhľadávaní

09.02.2018

Princípy vyhľadávacích algoritmov od Google sú sčasti známe, sčasti sa dajú celkom dobre vydedukovať a  sčasti sú ako prechádzka španielskou dedinou. Pravidelne sa menia a dopĺňajú, pričom sa dá napočítať až 1000+ zmien do roka. Dobrý tvorca webstránok preto musí byť ostražitý ako Garry Kasparov, ktorý by mal predpokladať každú zmenu tri ťahy dopredu.

 

Google ako parťák

Dobrou správou je, že v zásade sa Google stáva stále rozumnejším partnerom pre bežného užívateľa. A je to skutočne fajn parťák, pokiaľ s ním plánujete hrať férovo. Má rád spokojných užívateľov a preferuje stránky, ktoré ich spokojnými robia. Na druhej strane veľmi nemá v obľube špekulantov, otravnú reklamu, nezaujímavý a nedotiahnutý kontent, či nefungujúce nástroje.

Čo by sme teda mali vedieť o zmenách v roku 2017?

 

Intruzívne pop-upy a layovery

Google sa v roku 2017 rozhodol penalizovať intruzívne pop-upy a layovery. To sú také tie záležitosti, čo vám vyskočia hneď po tom, ako prídete na stránku, a vy ich musíte buď zavrieť, alebo obchádzať, aby ste sa dostali k obsahu, kvôli ktorému ste na tú stránku prišli.  Samozrejme, marketéri majú takéto pop-upy radi, pretože môžu návštevníka zasypať ponukami na zápis do newsletterov, návrhmi na registráciu, prípadne, nedajbože, nejakou reklamou. A chudák užívateľ kliká a kliká, aby sa dostal tam, kde mal byť na začiatku návštevy.

Ak sa chcete takejto penalizácii za pop-upy vyhnúť, odporúčame zopár aletrnatív.

  • Ak to nie je skutočne potrebné, žiadny pop-up pri príchode na stránku užívateľovi nevyhadzujte. Ak už musíte, tak nech sú to len okná s obsahom, ktorý bude užívateľa reálne zaujímať a on tak nebude mať chuť ho okamžite poslať do zabudnutia.
  • Ak váš obsah stráca na dôležitosti, no vy ho aj tak chcete návšteve ukázať, nechajte ho vyskočiť niekde naboku tak, aby neprekrýval hlavný obsah a užívateľ nebol prinútený ho vypínať.
  • Elementy ako prihlásenie do newsletteru, žiadosť o registráciu a podobne, zakomponujte do stránky niekam nad alebo pod hlavný obsah (v opodstatnených prípadoch aj doprostred), ale zase len tak, aby ho tieto elementy neprekrývali, resp. neposúvali ho príliš dole.
  • Zabezpečte, aby sa hlavný obsah stránky načítal hneď na prvej strane (ideálne na začiatku stránky), aby užívateľ nemusel ani scrollovať na začiatok článku, ani sa preklikávať niekam inam.

Google vás ale nebude penalizovať, ak takýto pop-up alebo layover súvisí s legálnymi informáciami (napríklad oznam o používaní cookies), alebo s nutnosťou prihlásiť sa do sekcie, ktorá nie je verejne dostupná. Nevadia mu ani reklamy za predpokladu, že neprekážajú hlavnému obsahu.

SEO optimalizáciaZdroj – https://webmasters.googleblog.com/2016/08/helping-users-easily-access-content-on.html

 

Low Quality User Engagement

Google začal v roku 2017 venovať zvýšenú pozornosť kvalite tzv. User Engagementu. Ide v podstate o celkové hodnotenie toho, ako užívateľa webstránka zaujme. Toto je niečo, v čom sa Google rád a permanentne zlepšuje a zameriava sa na súvisiace faktory. Ktoré?

  • Kvalita obsahu – ak je váš obsah príliš strohý alebo nekvalitný,  užívateľ tam nenájde informácie, ktoré hľadá, a váš ranking to môže pekne zabolieť. Pozor, ani v tomto prípade kvantita neznamená kvalitu! Primárne ide naozaj o to, či a ako bude užívateľ spokojný s vašim článkom a či sa pri ňom zdrží čítaním, či si dokonca pozrie iné články,  alebo po pár riadkoch zo stránky zmizne ako gáfor. Google si to všetko pekne zmeria a vystaví vám účet vo vašom rakingu.
  • Stránkovanie (pagination) – všimli ste si, že niektoré populárne blogy začali rozbíjať články do viacerých sekcií (pokojne aj 20+), aby mohli zobraziť čo najviac reklamy? Nuž, i Google si to všimol a rozhodne ho to nepotešilo… 😉
  • Fungovanie webu – ak je na vašej stránke niečo rozbité, prípadne nepracuje správne (napr. nefunkčné tlačidlá, neprehľadné menu, rozbitý layout),  v porovnaní s lepšie fungujúcimi konkurentmi vás Google určite neuprednostní.
  • Klamlivé reklamy a ich umiestnenia – plánujete skryť reklamu do zoznamu článkov,  aby si užívateľ skrátka nevšimol rozdiel medzi nimi a klikol? Radšej si to ešte raz rozmyslite.
  • Above The Fold (ATF) – ako názov naznačuje, Google osobitne kontroluje vrchnú časť stránky a znižuje ranking, ak rozsiahle reklamy stláčajú obsah “below the fold” – čiže tam, kam sa musíte prescrollovať. V Google kvôli tomu vyvinuli osobitný algoritmus. Nesťažujte to vašim návštevám a nechajte ich okamžite nájsť to, čo hľadajú.

Zdroj – https://www.gsqi.com/marketing-blog/google-algorithm-update-february-7-2017/

 

Mobilné rozhranie

Dôležitosť responzívnych layoutov určite netreba pripomínať. Na dostupnosti a čitateľnosti stránok v mobilných zariadeniach záleží čoraz viac a práve preto Google už pár rokov testuje takzvaný mobile-first indexovací systém (odhadovaný rollout je niekedy v roku 2018). Tento index by primárne hodnotil vašu stránku na základe mobilného interfacu a až následne by sa pozeral na ten desktopový.

Presvedčte sa preto, že vaša stránka je responzívna a kvalitne vypracovaná tak, aby sa správne zobrazovala vo formáte každej veľkosti. Pre užívateľa nesmie byť problémom čítať texty a stláčať tlačidlá bez potreby zoomovania. Otestujte si to na viacerých typoch zariadení a pravidelne responzivitu kontrolujte po každom update webstránky.

 

SERP

V roku 2017 SEO komunita viackrát zaznamenala aj značné kolísanie v zobrazovaní a rankovaní SERPu (Search Engine Result Pages), teda “miniukážky” vašej stránky vo výsledkoch vyhľadávania. Google sa opäť zameral na stránky s nízkou kvalitou obsahu a klamlivou reklamou a postihol aj ich SERP ranking. Dobrou správou je, že weby, ktoré svoje prehrešky napravili, zaznamenali zlepšenie aj v celkovom hodnotení.

Viac o SERP sa môžte dočítať v tomto našom článku: https://www.kremsa.sk/3-sposoby-ako-pouzit-socialne-media-na-zvysenie-seo/

 

Nehádžte na hosťa letáky!

Uplynulý rok bol pre vyhľadávacie algoritmy nepochybne jedným z najdynamickejších. Algoritmus sa stáva čoraz sofistikovanejším a navyše schopným napodobňovať správanie bežného užívateľa – dokonca mu dokáže aj celkom dobre rozumieť. Časy, keď sa Google nechal oblafnúť všelijakými “čachrami” s obsahom a layoutom webstránky, sú definitívne preč. Bežný užívateľ sa tak môže tešiť z menej rušivých a viac relevantných informácií, ktoré mu Google zobrazí.

Samozrejme, pre vlastníkov webstránok to znamená zmeny tiež. Najlepším odporúčaním je začať sa pozerať na užívateľa ako na hosťa, ktorému chcete ponúknuť len tie najvyberanejšie deliaktesy z vašej kuchyne. Vzácneho hosťa predsa tiež nezbombardujete letákmi z miestnych potravín len čo si vyzuje topánky, neusadíte ho na stoličku s chýbajúcou nohou a neponúknete mu na konzumáciu druhotriedne bulvárne plátky a detskú čítanku s nádejou, že snáď príde aj nabudúce.

Krásny rok 2018 plného pozitívneho Google rankingu želá Kremsa Digital. 😉

Zdroj – https://www.demandsphere.com/blog/googles-2017-algorithm-changes-may-impact-findability/








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia