Už od samotného vzniku automotive reklamy hrali významnú úlohu práve médiá. Išlo najmä o tlačoviny a inzerciu v novinách, kde hral dôležitú úlohu najmä trefný text. Práve tvorba unikátnych a kreatívnych reklamných textov (copywriting) pútala pozornosť zákazníkov.
Už prvá automobilová reklama z roku 1898 vsadila na kreatívnu inzerciu v novinách, ktorej hlavným posolstvom bol nadpis „Osloboďte sa od koňa”. Za tie roky sa tvorba obsahu v médiách značne posunula. Aké sú v súčasnosti možnosti inzercie v médiách pre automotive značky?
Dôležitosť copywritingu v automotive
Copywriting je umenie písať presvedčivé texty, ktoré potenciálnych zákazníkov zaujmú, inšpirujú alebo motivujú k určitej akcii. V automotive segmente je to ešte o niečo väčšia výzva ako pri produktoch dennej spotreby.
Čitateľa totiž musíte vtiahnuť do deja, aby mal chuť článok prečítať až do konca. Zároveň musíte odovzdať posolstvo a predať hodnotné informácie zrozumiteľným spôsobom. Tak, aby to cieľová skupina pochopila.
Na čo by mal teda kvalitný copywriting v automotive dbať?
- Vychádzať z potrieb, túžob a pochopenia cieľového publika.
- Text by mal byť originálny a najmä unikátny.
- Tón alebo jazyk komunikácie by mal byť čitateľom blízky.
- Klásť dôraz na SEO atribúty, ktoré pomôžu zlepšiť pozície vo vyhľadávačoch.
- Text by mal odovzdať posolstvo jasne a zrozumiteľne.
- Na konci by mal text nenásilnou formou motivovať čitateľa k určitej akcii (CTA).
Aký je rozdiel medzi PR a natívnou reklamou?
Na prvý pohľad nemusí byť jasné, aký je rozdiel medzi PR a natívnou reklamou. V auto magazíne uvidíte dva články, ktoré píšu o nejakej značke auta. Jeden z nich ide priamo k veci a prezentuje uvedenie nového modelu určitej značky s detailným rozborom vlastností.
Druhý článok zas popisuje spôsoby, podľa čoho si zvoliť vhodný elektromobil. Ktorý článok podľa vás bude PR správa a ktorý natívna reklama? Poďme sa na to pozrieť bližšie.
PR články
PR od slova Public relations predstavuje platený obsah, ktorý si vy ako klient zaplatíte pri niektorom zo slovenských médií. Či už v online alebo tlačenej podobe. Snahou je čo najviac priblížiť vašu značku, modely áut, podrobný opis ich vlastností, prípadne služby ako predajcu automobilov.
Keďže ich čitatelia nájdu na veľkých weboch, vzbudia u nich pocit dôveryhodnosti a objektívnosti. Zväčša ide o reklamnú správu, ktorá má za cieľ jasne a zreteľne spropagovať vás ako značku alebo vami predávaný model auta.
Natívne články
Pri natívnych článkoch ide rovnako ako pri PR o platený obsah s jedným zásadným rozdielom. Natívna reklama je umiestnená medzi prirodzený obsah vydavateľa. Nerozoznali by ste ju teda od bežných článkov v magazínoch a médiách. Nejde však len o jej umiestnenie, ale najmä o jej obsah. Prioritou je odovzdať čitateľovi pridanú hodnotu.
Pri natívnych článkoch sa môže na prvý pohľad zdať, že neobsahujú žiadne reklamné posolstvo. Opak je však pravdou. Toto posolstvo je nebadateľným a prirodzeným spôsobom zakomponované do obsahu. Predstavte si, že chcete ako predajca automobilov odprezentovať predaj ojazdených áut.
Pri natívnych článkov by téma mohla byť „Na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného auta?“ No a to už je len krok, ako spomenúť aj vašu značku a váš prístup, profesionalitu či taktiky, ktoré uprednostňuje vaša firma.
PR vs. natívne články – ktoré si vybrať?
Pri výbere konkrétneho formátu by ste mali vedieť, že podľa OPA až 71 % užívateľov nemá voči natívnej reklame akékoľvek námietky, 29 % má zopár menších sťažností. To aj z dôvodu, že aj keď ide o platenú reklamu, čitateľa obohatíte o hodnotné informácie a odnesie si z článku hodnotu. Podľa čoho si teda vybrať?
- PR články sú často lacnejšie ako tie natívne, keďže natívne sú umiestnené na tých najlepších pozíciách.
- Natívne články majú často vyššiu čitateľnosť oproti PR článkom.
- PR články majú jasne cielené posolstvo, ktoré sa nedá čitateľom prehliadnuť.
- Natívne články sú často zložitejšie a nákladnejšie na spracovanie.
- Kvalitné PR články môžu zlepšiť SEO vďaka spätným odkazom.
- PR články majú často dlhodobý efekt, pretože zostávajú dostupné online na dlhý čas.
- Aj keď sú k dispozícii nástroje na meranie efektivity natívnej reklamy, stále môže byť ťažké presne určiť jej vplyv na predaj.
Záleží od vašich cieľov
Nedá sa teda jednoznačne povedať, ktorý spôsob je všeobecne lepší. Záleží to od vašich cieľov, očakávaní, cieľovej skupiny, rozpočtu a mnohého iného. V obsahovom marketingu však existuje viacero možností, s ktorými vám radi poradíme.
Ak chcete svoj obsahový marketing zveriť do rúk profesionálov, neváhajte nás kontaktovať a prejdeme si všetky možnosti, ktoré budú pre vás vhodné.