800 miliónov používateľov. Viac než 40 miliárd fotiek, ku ktorým pribudne každý deň ďalších 95 miliónov. To sú len niektoré z čísel, ktoré potvrdzujú, že Instagram je jednou z najpoužívanejších a zároveň najrýchlejšie rastúcich sociálnych sietí súčasnosti. Ak podnikáte v B2C sektore, je pre vás Instagram už takmer povinnou jazdou, keďže ide o skvelý marketingový nástroj. Vždy je totiž dobré riadiť sa podľa zlatého pravidla “Buďte tam, kde sú vaši zákazníci”.
Možno ste s Instagramom nikdy neprišli do kontaktu a teraz sa chytáte za hlavu – veď len prednedávnom ste ako-tak zvládli spustiť propagáciu na Facebooku a teraz máte znova absolvovať rovnakú tortúru? Žiadne obavy, prečítajte si nášho sprievodcu marketingom na Instagrame, kde si tento fenomén preberieme pekne od podlahy, a čoskoro budete mať v malíčku ďalšiu sociálnu sieť.
Trocha histórie
Instagram rozbehol svoju púť v októbri 2010. Historicky prvá fotka bola na Instagrame uverejnená 16. júla 2010, pridal ju jeden z jeho dvoch zakladateľov Kevin Systrom. Zachytáva neznámeho retrievera pri stánku s tacos. Noha na fotke patrí Systromovej priateľke. 🙂
Do dvoch mesiacov mal Instagram milión používateľov. Tento počet kontinuálne rástol a v roku 2012, keď túto sieť prevzal pod svoje krídla Facebook, atakoval počet používateľov stomiliónovú hranicu. Médiá tento rast označovali za šialený. V súčasnosti je s 800 miliónmi userov Instagram treťou najrozšírenejšou sociálnou sieťou, hneď po Facebooku a YouTube. Apropo, Systrom a jeho kolega Mike Krieger si predajom Instagramu prišli na rovnú miliardu dolárov.
Vizuál vládne
Najstručnejšia poučka v učebnici by mohla znieť: Instagram je sociálne médium zamerané na mladú cieľovú skupinu a založené na zdieľaní vizuálneho obsahu. Bodka. Instagram používa až 59 % ľudí vo veku 18-29 rokov; vo vekovom rozmedzí 30-49 rokov je to už len 33 %.
S tým do určitej miery súvisí aj láska k vizuálu. To je to, čo po prihlásení nájdete – fotky a videá. Instagram výborne zachytil a rozvinul aktuálne trendy, keď vďaka vývoju technológií máme čoraz kvalitnejšie fotoaparáty priamo v mobilných telefónoch, a na to, aby sme si fotky pozreli, ich už dávno nemusíme vyvolávať v tmavej komore. Popisy v príspevkoch idú bokom. Na rozdiel od toho, na čo sme zvyknutí z Facebooku, sú posunuté až na druhé miesto – pod postnutú fotku. Primárny je vizuál. Pláže, hory, zvieratá, pizza počas obednej pauzy.
Spisovateľka Susan Sontagová napísala, že dnes všetko existuje iba preto, aby to skončilo na fotografií. Žiada sa dodať: A následne na Instagrame. Ak je váš predmet podnikania spojený s pekným vizuálom, ak napríklad podnikáte v cestovnom ruchu, gastronómii, alebo máte lokálne kvetinárstvo, ste jednou nohou na stupienku instagramových víťazov.
Príspevky a followeri
Instagram je primárne mobilná aplikácia. Niežeby ste ho na desktopovom počítači nespustili, ale napríklad postnúť foto na nástenku vám zaberie nejakú tú hodinku vyhľadávania. Mobile-only prístup definoval Instagram od začiatkov a v dnešnej ére smartfónov nie je nič jednoduchšie a intuitívnejšie, ako zaplniť instagramový newsfeed na pár kliknutí. Kto vaše príspevky uvidí? Vaši followeri, obdoba friendlistu na Facebooku. Vďaka magickému tlačidlu Follow si užívateľ označí iných užívateľov (rozumej produkty, značky, biznis), ktorých príspevky sa mu následne budú zobrazovať v newsfeede.
Jednoduchý princíp. Zbieranie followerov, teda “presviedčanie” a “zapáčenie” sa ľuďom, je však iba prvou časťou vašej marketingovej skladačky.
Zbierka presvedčivých čísel
Prečo by ste sa teda ako podnikateľ či obchodník, prevádzkar e-shopu alebo marketér mali Instagramu venovať? Za všetko hovoria štatistiky. Instagram sa môže pochváliť zďaleka najangažovanejším publikom – ľudia zdieľajú, lajkujú a followujú 84-krát viac ako na Twitteri a dokonca 10-krát viac ako na Facebooku. Šanca, že si váš biznis na Instagrame nájde potenciálneho zákazníka, je tak násobne vyššia. Až 80 % používateľov má v hľadáčiku aj nejaký ten biznisový Instagram. Navyše zákazníci u vás minú o 20 – 40% viac, pokiaľ ste s nimi spojený na sociálnom médiu. 49 % používateľov vo veku 18 až 29 rokov si zakúpilo niečo, čo predtým videlo na sociálnej sieti. Pomerne pádne argumenty, však?
V ďalšom blogu si ukážeme, ako správne vytvoriť a nastaviť firemný instagramový profil. Stay tuned! 🙂