“Poznáš Twitch?”
“Nie.”
“Nevadí. Tak o tom napíš.”
Dohodla som si Skype call s kolegom Viktorom, produktovým manažérom agentúry, ktorý je v tomto úplný macher. Ako každý u nás, samozrejme, okrem mňa. Otázky naivnej copywriterky sa kládli ľahko, odpovede sa chápali ťažšie, na čo som si počas pár týždňov zvykla. Aj napriek viacerým pokusom vznikol článok, o ktorom som naozaj pochybovala, že by z môjho pera mohol vyjsť.
Twitch.tv je služba, ktorá umožňuje streamovať živé videá a hry cez internet. Od roku 2011, kedy bola táto platforma založená, zažila už veľa úspechov, prekonala niekoľko rekordov v oblasti live streamu a na popularite stále rastie.
To je prvá odpoveď, ktorej slová som mala problém poskladať za sebou tak, aby dávali zmysel. Viktor mi to však celé aj nakreslil a poviem vám, som z toho Twitch-u viac nadšená ako z novej kabelky.
Kto sú streameri?
Tí, čo video prenášajú smerom k divákovi. Niečo ako program v telke, akurát bez zostrihu, live v reálnom čase. Ide najmä o gaming content, online hry jednotlivých hráčov, no záber sa rozširuje všetkými možnými smermi. Napríklad kreatívci na svojich kanáloch maľujú, vysielajú pokrové hry, ukazujú svoj súkromný aj profesionálny život.
To je iba Twitch taký populárny?
Twitch je nielen najväčšia platforma zo všetkých existujúcich, čo sa týka západného sveta, ale zároveň aj najpopulárnejšia, či už pre divákov alebo pre samotných streamerov. YouTube Live aj Facebook sa snažia náskok Twitchu dobehnúť, ale zatiaľ sa nechytajú. Prišli s tým neskôr a v podstate len kopírujú Twitch.
A čo my v Kremsa Digital? Streamujeme alebo načo ten Twitch vlastne využívame?
My sme vymysleli tool Hitscout, ktorý umožňuje vkladať reklamu priamo do streamu. Ale o ňom povieme podrobnejšie v ďalšom článku. Skúšali sme aj streamovať live prenos z našej kuchynky v agentúre ako varíme, tam sme však veľmi rýchlo pochopili, že tudy cesta nevede. Keď už nič iné, aspoň sme pozbierali skúsenosti z druhej strany – streamera – a hlavne mali stále niečo navarené.
Vysielame reklamu na drzovku rovno do streamu hráča? Prečo?
Hlavným benefitom je, že žiadny ad block nepomôže, reklama je priamo vo videu, čiže sa vysiela spolu s hlavným streamerovým contentom. Zakaždým keď sa reklama prehrá, presne vieme, koľko divákov bolo na streame a tento údaj vieme ďalej vyhodnocovať.
Mňa TV reklama otravuje. Tak prečo?
Problém pri reklamách napríklad v klasickej televizí je, že ju diváci vnímajú pasívne. Každý vie, že keď príde reklamný blok, môže sa prestať sústrediť, väčšina vezme mobil alebo niekam odbehne a to, čo sa deje v reklame, už vnímajú len podvedome.
My vysielame reklamu priamo počas streamu. Tým, že nie je cez celú obrazovku, divák stále vidí väčšinu hlavného obsahu. Taktiež si dávame záležať, aby reklamy, ktoré posúvame streamerom, boli naozaj pre divákov relevantné a zaujímavé.
Ako je to vo svete?
V USA tento druh reklamy funguje úplne bežne a ľudia tým doslova žijú. U nás je tento typ reklamy ešte len v začiatkoch, čo je obrovská príležitosť a diera na trhu. Na Slovensku ľudia nie sú na túto formu ešte naučení. Registrujeme asi 100 streamerov, ktorí majú relevantný počet divákov. V Amerike sú ich desaťtisíce. Je to úžasný spôsob ako zasiahnuť cieľovku od 18 do 34 rokov. Väčšinu kampaní, ktoré robíme, sú cielené práve na Ameriku. Vysielali sme reklamu pre spoločnosti ako Harley Davidson, Toyota, Bose, TurtleBeach. Aj keď mali niektoré značky od gaming contentu naozaj ďaleko, tým že svoju reklamu prispôsobili čisto pre mladú generáciu ľudí, dosahovali naozaj pozoruhodné výsledky.
Čo všetko sa vysiela?
Všetko. Jeden z najznámejších streamerov chodí po ulici, komunikuje s ľuďmi a sleduje ho nonstop 10 000 ľudí. Najväčší streamer “Ninja” hrá hru Fortnite a má v priemere nepretržite cez 100 000 divákov. Pre porovnanie, u nás streameri dosahujú v priemere max 1000-6000. Celý online svet ide dopredu. Príťažlivé je to, že prenos nie je zostrihaný, všetko ide naživo, čím streameri pôsobia autentickejšie.
Sú nejaké perličky alebo rekordy v streamovaní?
Príkladov je nespočetné množstvo. Hádam najviac zaujímavým bolo rekordné sledovanie online športového prenosu finále MSI League of Legends, ktorý v jednom momente videlo viac ako 127 miliónov ľudí, z čoho 126 miliónov divákov z Číny, čo predstavuje 9% celkovej čínskej populácie.
Tieto čísla sú super na zamyslenie, že reklama v live streame je skutočne jeden zo smerov, akým sa online svet vyvíja.
Chcete získať náskok pred konkurenciou?
Zvoľte nové médiá! V Amerike je práve tento typ média už úplne zabehnutá vec. Chceme ukázať, že práve toto je spôsob, ako sa predať. Výborný priestor na promo, reklamu a my v Kremsa Digital vám ho vieme zabezpečiť. Ak chcete pekné čísla vašich kampaní aj vy, kontaktujte nás. Získate náskok pred konkurenciou. https://www.kremsa.sk/kontakt/