Ľudia v dnešnej dobe nemajú čas takmer na nič. Stretávať sa osobne či dokonca randiť je takmer nepredstaviteľná strata vzácneho času. Vnútorný svet sa presúva do virtuálneho priestoru a zoznamovanie s ľuďmi prebieha väčšinou online. Šetrí sa čas, energia, peniaze. Ale online zoznamky majú aj isté úskalia. Poďme teda na ne.
Možno ste zachytili novinku. Facebook zavádza novú službu na zoznamovanie sa – Facebook Dating. So zoznamkami sa vrece roztrhlo. Tu je prehľad toho, čo robia zoznamovacie aplikácie s vašimi osobnými údajmi a na čo si treba dať prípadne pozor.
Facebook Dating oficiálne uplynulý mesiac debutoval v Spojených štátoch a rozšíril vstup technologického gigantu na ďalší online trh. Vznikajú ale otázky o tom, ako by spoločnosť mohla nakoniec využiť nové údaje, ktoré priebežne zhromažďuje zo zoznamky. Online romantici môžu byť jemne skeptickí, pokiaľ ide o dôveru smerom k Facebook-u vzhľadom na ich prešľapy z minulosti.
Dôvody na pochybnosť alebo len zbytočné obavy?
Veľké, zavedené zoznamovacie aplikácie zhromažďujú veľa intímnych informácií o svojich užívateľoch a vedia aj také veci, ktoré ani Facebook nemá k dispozícii. Tieto aplikácie nie sú také závislé od reklamy, čo sa týka výnosov. Preto sa výrazne znižujú obavy ľudí, ktorým záleží na ich súkromí. Namiesto platenej reklamy tieto online zoznamky zarábajú predovšetkým predajom predplatného a aktualizáciou svojich služieb.
Väčšinu zoznamovacích aplikácií používate zadarmo, ale ak platíte za aktualizáciu, skúsenosti ľudí sú často omnoho lepšie. Podľa Lexi Sydow, senior manažéra v oblasti prieskumu trhu analytickej spoločnosti App Annie, spotrebitelia za aplikáciu Tinder utratili v prvej polovici roku 2019 viac peňazí ako za akúkoľvek populárnu hru. To svedčí o tom, že smartphone sa stal de facto nástrojom na úspešné rande.
Facebook tvrdí, že na reklamu nebude používať žiadne informácie, ktoré sa uvádzajú v zoznamke. Cielená reklama však nie je jediným dôvodom na ochranu súkromia pri poskytovaní informácií spoločnosti. Ak používate známejšie zoznamovacie aplikácie, možno vám nedá sa nezamyslieť, kam vaše údaje smerujú, kto k nim má prístup a ako je možné ich ďalej využiť.
Čo o vás vedia zoznamovacie appky?
Priamo do aplikácie zadávate meno, povolanie, čo čakáte od partnera a vaše sexuálne preferencie. Zhromažďuje sa tiež veľa údajov z vášho smartfónu. Väčšina aplikácií požaduje prístup k polohe a množstvo ďalších podobných informácií ako napríklad kontakty, fotografie, pripojenie Wi-Fi a sieťové pripojenie, prípadne zdieľané súbory na vašom zariadení.
Keď na tento účel používate aplikáciu určenú na zoznamovanie, rozdávate len tak dôležité údaje. Napríklad môžete odhaliť svoj záujem alebo nezáujem o typ osoby, čo môže zahŕňať také podrobnosti, ako je napríklad rasové pozadie.
Možno sa nechcete deliť o tieto intímne fakty s priateľom alebo členom rodiny, ale mali by ste vedieť, že ak používate zoznamovacie aplikácie, poskytujete informácie spoločnostiam, ktoré zhromažďujú a uchovávajú o vás každý jeden detail.
Keď využívate aplikáciu na zoznamovanie, existuje veľká šanca, že ju vlastní jedna spoločnosť s názvom Match Group. Tá prevádzkuje Tinder, PlentyOfFish, OkCupid, Match.com a desiatky ďalších.
Zoznamovacie aplikácie od Match Group si vyhradzujú právo navzájom zdieľať údaje. To znamená, že šíreniu vašich údajov nezabránite, údaje má v rukách veľká technologická spoločnosť. Okrem prirodzenej straty súkromia, ktorá nastane vždy, keď súhlasíte s takým rozsiahlym zberom údajov, je tu aj ďalšie riziko. Existuje možnosť, že jedna zo zúčastnených spoločností by mohla zmeniť majiteľa, zmeniť zásady ochrany osobných údajov alebo nájsť nový spôsob použitia údajov. Okrem toho IT machri tvrdia, že žiadna online databáza nemôže byť dokonale bezpečná napríkad pred hackermi.
Ako zoznamky používajú vaše údaje?
Reklama sa objavuje na pozadí väčšiny rozhovorov o digitálnom súkromí, zoznamovacie aplikácie dokazujú, že to nie je jediný spôsob, ako môžu IT spoločnosti využiť osobné údaje na biznis účely.
„Vo všeobecnosti sa aplikácie určené na zoznamovanie posunuli ďalej od reklamy a viac do platených aktualizácií, špeciálnych funkcií a výnosov z predplatného,“ hovorí Monica Peart, viceprezidentka prognostiky v eMarketer, spoločnosti zaoberajúcej sa prieskumom trhu.
Match Group síce zarába peniaze prostredníctvom reklamy, je to však relatívne malé percento z celého portfólia organizácie. Spoločnosť vykázala v roku 2018 tržby z predplatného a platených služieb vo výške viac ako 1,7 miliárd dolárov, zatiaľ čo z externých zdrojov, ako je napríklad reklama, dosiahla necelých 53 miliónov dolárov.
Online reklama versus osobné údaje
„Nie sme firma zaoberajúca sa reklamou,“ hovorí Justine Sacco, viceprezidentka pre komunikáciu v Match Group. „Len menej ako 4% našich ročných príjmov pochádza z reklamy.“ Pokiaľ ide o reklamy, Match tvrdí, že informácie o zákazníkoch zostávajú v spoločnosti. Väčšina užívateľov online zoznamiek spadá do okruhu 18 až 34-ročných, čo je zároveň najzaujímavejšia cieľová skupina pre všetkých inzerentov. Podrobnosti o jednotlivcoch v reklamnom spote sú cenné, podľa Jeffa Greenfielda, vedúceho oddelenia práce a spoluzakladateľa reklamnej spoločnosti C3 Metrics.
“Údaje, ktoré pochádzajú z online randenia, sú z hľadiska reklamy dosť užitočné,” hovorí Greenfield. „Pre mnohých je online zoznamovanie predovšetkým o zmene životného štýlu. Zároveň predstavuje pre marketérov skvelú príležitosť predať produkt, ale aj napríklad na propagáciu kníh, vlasových výrobkov, programov na chudnutie alebo cestovanie.
Inzerenti môžu dokonca chcieť zacieliť na spotrebiteľov, akonáhle prestanú používať zoznamovacie aplikácie, čo je indikátorom toho, že používateľ môže byť vo vzťahu a začnú sa mu zobrazovať napríklad reklamy na šperky.
Ako Facebook spracuje údaje zo zoznamky?
Spoločnosť Facebook prisľúbila, že všetky údaje zozbierané a vygenerované jeho novou službou na zoznamovanie sa budú uchovávať oddelene od primárneho profilu používateľa. Údaje zozbierané prostredníctvom služby Facebook Dating sa nebudú používať na reklamu, vylepšovanie alebo budovanie systémov umelej inteligencie ani na iné obchodné účely. To však neznamená, že zoznamka nepomôže Facebook-u dosiahnuť zisk alebo nezíska viac informácií o spotrebiteľoch.
Keď si nastavíte profil na Facebook Dating, aplikácia vás vyzve, aby ste jej umožnili prístup k polohe vášho zariadenia, jedného z najcennejších údajov pre cielenie reklamy.
Zoznamka nie je dostupná prostredníctvom vlastnej aplikácie. Ak ju chcete používať, musíte otvoriť bežnú aplikáciu na Facebook-u.
Čo na to odborník?
Na svet online zoznamiek sa dá pozerať rôznymi spôsobmi. Motívy a dôvody sa líšia od jedného človeka k druhému. Niečo však majú všetci spoločné. Uznávaná psychologička Monika Stehlíková, zakladateľka BodyTalks, autorka knihy Tajomstvo reči tela poskytla k tejto téme stanovisko:
“Drvivú väčšinu času trávime nielen činnosťami v bežnom živote, ale aj vo virtuálnej realite. Je úplne prirodzené, že práve v tomto priestore hľadáme svojich partnerov. Výhodou je, že v jednom a tom istom čase sa vieme dostať k takým ľuďom a takým kontaktom, ktoré by sme pravdepodobne na inom mieste, napríklad v bare či na ulici, nenašli. Môžeme si vytvoriť o sebe taký profil, ktorý pritiahne ľudí, ktorí sú pre mňa zaujímaví. Nevýhodou je, že sme zavalení informáciami, prácou a rozhodovacím procesom, že nemáme čas na prirodzené zoznamovanie sa, spoznávanie sa, na pozvoľné randenie. Táto doba spôsobuje, že sme odtrhnutí od vlastného tela, že žijeme mimo, takmer doslova v inej realite. Keď je telo odparkované, niet divu, že nekultivujeme kontakt so sebou. Tým, že nemáme kontakt sami so sebou, ako sa dá nadviazať naozajstný kontakt s inými ľuďmi? Je to istým spôsobom únik, jednoduchšia cesta. V kontexte, že nemusíme byť plne prítomní naživo s ľuďmi, môžeme s realitou oveľa ľahšie manipulovať.”