Kremsa Digital

Ak chcete zanechať nezabudnuteľný dojem, prekvapte!

18.06.2019

Tvrdí odborníčka na neverbálnu komunikáciu, autorka knihy Tajomstvo reči tela a uznávaná psychologička Monika Stehlíková, zakladateľka značky Bodytalks. Spýtali sme sa jej na názor, aké emócie hýbu ľuďmi pri čítaní príspevkov na sociálnych sieťach.

Sociálne siete sú silné médium. Kto ich nevyužíva, je mimo hru, čo sa týka biznisu. Prečo je tomu tak?

Vezmi si štatistiku, že 1,49 miliardy ľudí je na Facebooku. 11 miliónov na Twitchi denne pozerá life-streamové videá a Instagram má 111 miliónov užívateľov. Je jasné, prečo sa biznis točí aj okolo sociálnych médií.

Sociálne média sú postavené na ľudskej zraniteľnosti. Všetci túžime po tom byť milovaní. Chceme sa páčiť tým, s ktorými žijeme a dostávať uznanie. No na sociálnych sieťach zrazu bojujeme o pozornosť 16-tich miliónov ľudí. A to je rozdiel. Psychika sa tak dostáva pod obrovský tlak. Na sociálnych sieťach zväčša postujeme výnimočné momenty, no ľudia ich pri skrolovaní porovnávajú so svojou obyčajnou realitou. Takže celé je to nastavené tak, aby nám to pútalo pozornosť. A dokonca niektoré štúdie poukazujú na skutočnosť, že v nás vzniká obava, že nám niečo ujde. Sme akoby neviditeľnou silou nútení, byť stále online.

Ako ovplyvňujú emócie na sociálnych sieťach ostatných ľudí? Ktoré emócie hýbu svetom sociálnych médií?

Emócie, ktoré hýbu sociálnymi médiami sú úžas, hnev a úzkosť. Menej reagujeme na články, ktoré vyvolávajú smútok, pokoj, nudu alebo nízku dávku emócií.

Pozitívne emócie, ktoré nás teda vyburcujú, sú: veselosť, rozjarenosť, bujarosť, údiv či úžas a inšpirácia.

Negatívne emócie, ktoré nami pohnú, sú: hnev, znechutenie, šok, frustrácia.

Menej nás budú hecovať: šťastie, prekvapenie, pokoj, smútok, znepokojenie, nuda.

Šťastím, smútkom či nostalgiou sme  už presýtení. Kedysi to v marketingu fungovalo veľmi dobre, dnes sa doba zmenila.

Ak sa rozhodnete v príspevku staviť na hnev, či silnú frustráciu, nezabudnite ľuďom priniesť aj riešenie. Postaviť príspevok iba na tejto emócii by bolo pre nás z dlhodobého hľadiska škodlivé.

Ak chcete zanechať nezabudnuteľný dojem, prekvapte!

Môže content na webe alebo sociálnych sieťach urobiť človeku náladu, prípadne inak ovplyvniť deň?

Asi áno. Ovplyvňuje nás všetko, s čím sa cez deň stretávame. Myslím, že najviac alarmujúci je čas, ktorý trávime na sociálnych médiách. Takže áno, ak by som denne vykonávala nejakú činnosť hodinu, možno dve či tri, tak sa mi zmení život. A to nie je prázdna fráza, ale skutočnosť.

Aký je podľa teba content, ktorý funguje na ľudí?

Máme tendenciu zdieľať skôr obsahy, ktoré nám dvíhajú energiu, ako tie, ktoré nás utlmujú.

Radšej budeme zdieľať niečo, čo nás pobaví, ako niečo , čo nás utlmí ako napríklad smútok.

Nejde o to, aký je obsah, skôr aký nárast emócie to v nás vyvolá.

Takže vo svojej podstate teda nejde o to, či je to pozitívne alebo negatívne, ale či to vzbudí pozornosť, nejako nás „zobudí“ či vyburcuje alebo podnieti.

Niektoré výskumy naznačujú, že ak sú ľudia pri čítaní príspevkov sami v pohybe, zdieľajú obsah radšej, ako keď napríklad sedia respektíve sú bez pohybu. To znamená, že na zdieľanie má vplyv aj celý kontext človeka, v ktorom sa pri čítaní príspevku nachádza.

Ako sa dá vyvolať v človeku konkrétna emócia? Obrázok, fotka, video? Čo ním pohne najviac?

Určite autenticita, uveriteľnosť, fotka a video, ktoré nás však musí zaujať v prvých sekundách a nie je príliš dlhé.

Na príklade rôznorodých fotografií môžeš rozobrať, ako ich vnímaš. Čo v tebe fotka vyvoláva a prečo.

Fotka vo mne vyvolala úsmev. Kombinácia dieťaťa a zvieraťa funguje na mnohých ľudí dobre, ja som sa tohto presýtila, takže za mňa fajn, ale nič zvláštne

Moju pozornosť upútalo rozsiahle tetovanie, ale aby som napríklad tento príspevok zdieľala, musel by byť pod fotkou výborný titulok.

Je tu krásna žiarivá žena, ale kuchyňa za ňou vyzerá nezabývaná, nepoužívaná, takže ťažko veriť, že v nej skutočne aj varí, preto ten obrázok pôsobí menej uveriteľne. Ide o fotku na reprezentatívne účely.

Vidím tvár, ktorá je spokojná, usmievavá a pekná. Aby som tento post zdieľala, musím mať emóciu k vareniu, pečeniu a sladkostiam, ak ju nemám, nezaujme ma.

Snáď energeticky najlepšia, pretože je prekvapivá, netradičná a zábavná, jednoducho sa pri nej skutočne môžem zasmiať a za mňa jednoznačne TOP!

Potrebujete poradiť s kvalitným obsahom na sociálnych sieťach? Nastavíme aj vám online stratégiu pre váš biznis. Napíšte nám na office_sk@kremsa.com.

Naše aktivity v oblasti správy sociálnych sietí nájdete na https://kremsa.sk/service/social-networks/.








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia