Kremsa Digital

Ako prebieha brand positioning workshop pre klienta

04.12.2020

Náš klient – spoločnosť UFOX – nás požiadal o špeciálny USP workshop. Potrebovali nájsť svoj Unique selling proposition, Brand positioning a zadefinovať Brand Archetyp. Naša expertka na stratégie a branding – Veronika Bošková – ho pripravila bravúrne. Ja som jej sekundovala a keďže to bolo pre mňa prvé stretnutie s niečím podobným, chcem sa s vami podeliť o to ako taký workshop prebieha. 

Spoločnosť UFOX sa zaoberá unikátnymi riešeniami v oblasti softvérového a hardvérové zabezpečenia ako bežných balíkomatov tak aj balíkomatov s doplnkovými službami. Presnejšie ide o vytváranie kioskových riešení, ktoré uľahčujú a zefektívňujú komunikáciu finančných organizácií, bánk a podnikov so zákazníkmi. Ide to rôzne výdajné automaty, balíkomaty, samoobslužné automaty na potraviny a všeličo iné užitočné.

Čo je USP?

Presná definícia je Unique selling proposition a jedná sa o marketingovú stratégiu, ktorá dáva informáciu klientovi o tom, v čom je ich vlastná značka alebo produkt lepší ako konkurencia (okrem iných hodnôt) a prečo by som si ako potenciálny zákazník mal vybrať práve toho, ktorého klienta. V praxi to znamená, že na tomto worshope zisťujeme, čo je pre klienta dôležité, v čom vyniká, aké sú jeho silné príp. slabé stránky jeho produktov a služieb a v čom je unikátny. 

Schválne používam prvú osobu množného čísla, keďže workshop je otom, že sa na ňom pracuje a brainstormuje. Malo by sa. Na tom našom sa pracovalo veľmi. Klient pracoval, aj my sme pracovali. Spolu sme krok po kroku prichádzali na to, kam smeruje, respektíve kam by mohla smerovať značka UFOX. Naša kolegyňa Veronika, ktorá má 15-ročné skúsenosti v marketingu, sa toho chytila tak pevne, že značku a jej smer sa na konci dňa podarilo vykreovať.

Ako vzniká značka?

Najskôr sme spolu zanalyzovali súčasný stav vnímania značky. Povedali sme si, kde je UFOX na trhu. Určili sme ciele, cieľové skupiny a ako aj prečo UFOX tieto atribúty vníma tak, ako ich pomenováva. Považovali sme za kľúčové klientovi povedať, že je skutočne nutné vyprofilovať sa voči konkurencii. Pýtali sme sa, čím chce byť iný? Chce byť viac Mercedes alebo Škoda? 

Na základe vierohodných argumentov sme zadefinovali aktuálnu pozíciu. Prekvapilo ma, že tento bod trval pomerne dlho, ale stálo za to, ho zistiť. Na základe Brand building stratégie sme určili čiastkové ciele a nástroje, ako ich dosiahnuť. Písali sme si kľúčové slová, ktoré najviac vystihujú značku UFOX a tým sme aj zadefinovali presnú myšlienku. 

Porovnávanie značiek

Pomohlo nám aj porovnávanie s inými značkami. Veronika na príklade veľkých hráčov, korporátov, zabehnutých firiem, či love brandov presne ukázala, ako komunikujú a cez čo chcú svojich zákazníkov zaujať. Hovorili sme o ich konkurenčných výhodách – o tom, čo robia lepšie ako ostatní a tiež o tom, v ktorej oblasti potrebujú pridať.

Praktické úlohy pri hľadaní USP

Okrem zisťovania kompetencií sme pri tvorbe USP brali do úvahy skúsenosti, dôveru voči značke, ako aj inovatívne riešenia a efektivitu. Z debaty nám vyplynuli aj benefity. Čo sa mi najviac páčilo, bolo triedenie emocionálnych od racionálnych benefitov. Ako príklad racionálneho benefitu uvediem napríklad: skúsenosti z odboru, individuálny prístup, komplexnosť. Medzi emocionálne benefity patrí napríklad: netradičné riešenie, hravosť, inovatívny prístup.

Brand archetyp

Podľa nemeckého psychológa Junga sa rozdeľuje celok na 12 archetypov. Tie sa dajú aplikovať na firmy, ako aj na jednotlivcov. Toto cvičenie ma veľmi oslovilo, pracovali sme pomerne intuitívne až inštinktívne. Veronika rozdala každému účastníkovi fotografie, ktoré evokovali určitú emóciu. Podľa toho, kto sa ako zhodol, vyprofiloval sa daný archetyp. Zistili sme, aké kľúčové hodnoty stelesňuje značka UFOX, s akou emóciou by sme si mali značku UFOX spojiť. 

Záver workshopu

Ten bol emotívny. Klient zostal nadšený a Veronika odviedla fantastickú prácu. Klient nešetril slovami chvály a s radosťou prijal všetky návrhy, ktoré sme mu predostreli. Ako pozorovateľ aj ako aktívny účastník workshopu som z toho mala veľmi dobrý pocit. Všetci sa zapájali, kreovali a dovolím si tvrdiť, že ako agentúra sme splnili všetky očakávania. 

Pokiaľ aj vaša značka potrebuje zistiť, kam smeruje, napíšte expertke na branding stratégiu Veronike na vboskova@kremsa.com





Komentáre






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia