Kremsa Digital

Akú rolu hrajú farby v online marketingu?

05.11.2019

Ak ste čítali, že existuje podrobný návod, aké farby zaručene zaberajú na klientov a zvýšia vám predaj služieb alebo produktov, neradi, ale musíme vás sklamať. Všeobecné pravidlá neexistujú. Našťastie je ale mnoho inšpirácií, ktoré vás môžu nadchnúť a poskytnú iný pohľad na farby ako také. A možno práve vďaka týmto príkladom odhalíte možnosti, ako s farbami pracovať lepšie a trochu inak.

Efektívne využívanie farieb patrí k takým odvetviam marketingu, ktoré sú vysoko subjektívne. Mohli by ste namietať, že ide o individuálny vkus jedinca, ako aj o subjektívny názor. Rozhodne súhlasíme a chceme sa len podeliť o to, čo zapôsobilo na nás. V našej digitálnej agentúre sa denne stretávame s grafickým dizajnom, riešime, čo s čím, ako, kedy, prečo. Chceme, aby výsledky našej práce boli nielen funkčné, ale aj pekné na pohľad.

Všadeprítomné farby v online marketingu

Marketing je všade – od účtov na sociálnych sieťach, cez vyhľadávanie na Googli až po vašu e-mailovú schránku. Ste obklopení množstvom obsahu, webovými stránkami a aplikáciami, ktoré si vyžadujú vašu pozornosť. A práve s týmto faktom sa hrá marketing. 

Pochopiteľne dnešný stav vytvára hlavolam pre obchodníkov. Riešia najmä tieto otázky:

  • Ako môžete zaistiť, aby sa ten váš marketing odlíšil od priemeru?
  • Ako by ste mohli zvýšiť návštevnosť vašej webovej stránky?
  • Ako bojovať s konkurenciou? 
  • Ako môžete získať a udržať pozornosť vašich potenciálnych klientov?

Prečo je výber farieb taký dôležitý?

Jedným z najväčších faktorov v marketingu, ktorý sa snaží udržať pozornosť, je efektívne využívanie farieb a ich originálne využitie.

Pozrime sa, ako môžu byť použité farby v marketingu a princípy dizajnu, ktoré sa zohľadňujú pri výbere farebnej palety.

Efektívny marketing je taký typ marketingu, ktorý získava pozornosť diváka. Účinnosť je možné zvýšiť rôznymi spôsobmi, napríklad dôkladným výberom farebných kombinácií, slov, kedy a kde zapojiť marketing, ako správne zacieliť na publikum a použiť čitateľný a atraktívny dizajn. 

Značky používajú farby cielene. Neplatí však záväzné pravidlo a už vôbec nie na všetko. Zopár postrehov zo psychológie farieb môžete nájsť aj v tomto článku: 

https://www.entrepreneur.com/article/336648

Ďalším veľkým faktorom ovplyvňujúcim celkovú efektivitu marketingu sú farby, ktoré si vyberiete intuitívne. Táto skutočnosť korešponduje s rozsiahlym výskumom, ktorý sa uskutočnil v oblasti marketingu, čo sa týka farieb. Okrem iných informácií sa zistilo napríklad toto:

  1. Farba je všadeprítomná a je zdrojom počiatočných informácií.
  2. Ľudia sa rozhodujú do 90 sekúnd na základe farebného vnemu, až potom na základe textu.
  3. Približne 60-90% hodnotení a úsudkov o produkte sa zakladá na farbách.
  4. Cielené používanie farieb prispieva k odlíšeniu výrobkov od konkurencie, ale aj k zmenám nálady a pocitov.
  5. Farby formujú postoj človeka.
  6. Farby sa používajú na zlepšenie nálady, aj chuti do jedla.

Vedeli ste, že…

Modrá farba zvykne symbolizovať bohatstvo, obchod, spája sa s umením, ale využívajú ju aj v armáde. Preto ju používajú mnohé banky, či seriózne inštitúcie. Dominuje v technológiách, finančníctve a používajú ju aj mnohé lekárske značky.

Červená symbolizuje vášeň, energiu, sexualitu. Mnohí na ňu reagujú prudko, zdvihne ich jednoducho zo stoličky. Považuje sa za farbu intenzívnych emócií od hnevu cez lásku až po šťastie – aspoň tak to majú v mnohých ázijských krajinách. Vo svete brandingu symbolizuje červená luxus a profesionalitu. Červená stimuluje chuť do jedla, preto aj mnohé značky v potravinárskom priemysle siahali práve po nej. Ako príklad uvediem Coca-Colu alebo McDonald´s.

Žltá je farbou slnečného svitu a zlata. Je spájaná s večnosťou a dobrou radostnou energiou. Púta pozornosť, dokonca v Japonsku predstavuje odvahu. Čo sa týka budovania značky, signalizuje rýchlosť, efektívnosť, možno práve preto si ju vybralo Ferrari.

Zelená predstavuje rast, je úzko spätá s prírodou, zdravím a životným prostredím. V západných krajinách je zelená vnímaná ako farba šťastia. Na Východe je skôr vnímaná ako farba nádeje a mladosti. Z psychologického hľadiska sa spája s empatiou, láskavosťou a súcitom. Z hľadiska brandingu môže tiež signalizovať prestíž a bohatstvo, ako to dokazuje logo luxusného automobilu Jaguar alebo špičková módna značka Lacoste.

Oranžová farba je niečo medzi žltou a červenou. Často a radi ju používali umelci ako Van Gogh, Renoir. Je vnímaná ako sladká, teplá, intenzívna farba, predstavuje vitalitu a má údajne aj povzbudzujúce účinky. Hlbšie jantárové odtiene sa považujú za sebavedomé, symbolizujú hrdosť a sebaúctu. Tmavšie oranžovo-hnedé tóny podporujú ambície, dobrodružstvo a príležitosti. Oranžová sa tiež používa na vyvolanie pocitov dobrodružstva, vzrušenia a rizika. Vidíme to napríklad na Harley Davidson. Vyvoláva entuziazmus a zábavu. Možno práve to bol ten impulz, prečo aj naša digitálna agentúra zvolila za svoju frabu práve veselú a pozitívnu oranžovú.

Fialová je tiež farba, ktorá podporuje zábavu, tvorivosť a hry. Vďaka tomu sa často používa pri značkách zameraných na deti, ako sú napríklad cukrovinky Wonka, alebo na platformách, ktoré podporujú hry, ako je napríklad služba live streamových videí Twitch.

Naopak, čierna a biela sa tiež často používajú na podporu elegancie, luxusu a vyjadrenie statusu. Z tohto dôvodu vidíme čierne logá používané pre značky krásy a módy, ako sú Schwarzkopf a Chanel, pretože farba je považovaná za nadčasovú a nikdy mimo módy. Biela symbolizuje čistotu a vidno ju v technológiách. Príkladom je Apple alebo Swarovski.

Ružová je ženská a jemná. No napríklad v Japonsku sa spája s mužnosťou a plodnosťou. Ružová podporuje kreativitu a v brandingu sa používa v kozmetickom či módnom priemysle. Príklad uvediem Victoria´s Secret alebo Cosmopolitan.

Viac o význame farieb spolu s konkrétnymi príkladmi značiek si môžete prečítať v článku: https://www.canva.com/learn/color-meanings/

Máte vlastnú značku, web alebo e-shop? Chcete sa zviditeľniť a odlíšiť? Používajte tie správne farebné kombinácie, možno stačí malá zmena, odtieň alebo poradie. Ak si s tým neviete dať rady, sme tu pre vás a radi vám s dizajnom poradíme. Napíšte nám na vboskova@kremsa.com

Všetky naše aktivity v oblasti dizajnu a brandingu nájdete na https://kremsa.sk/service/design-and-branding/.








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia