Pri vytváraní efektívnej marketingovej stratégie je kľúčové dôkladne poznať cieľovú skupinu. Hoci to môže znieť ako vágna poučka z marketingovej učebnice, aj samotní zákazníci to radi uvítajú. Podľa štatistiky od Zendesk až 68 % spotrebiteľov očakáva personalizáciu vždy, keď oslovia spoločnosť.
Keď poznáte svoju cieľovú skupinu, dokážete následne svoje publikum rozširovať. Patria tu aj mladí ľudia. Tí si síce zatiaľ autá vo veľkom nekupujú, no keď prídu do veku, keď to bude aktuálne, môžete byť ich prvou voľbou. Najhorúcejšími kanditámi sú ľudia z generácie Z. Kto do tejto skupiny patrí a ako ich zaujať?
Prečo práve generácia Z?
Čoraz viac značiek sa sústredí na túto generáciu a nejde len o automotive značky či predajcov automobilov. Prečo sú pre firmy takí atraktívni? Ľudia narodení medzi rokmi 1997 a 2012 vyrastali totiž v dobe digitálnych technológií a sociálnych sietí. Vyznajú sa v nich, trávia tam množstvo času a to sa významne podpísalo aj na ich správaní, hodnotách a nákupných zvyklostiach.
Generácia Z má na rozdiel od predchádzajúcich generácií tendenciu efektívnejšie získavať, hľadať a dozvedať sa nové informácie online. Zdieľať s nimi marketingové posolstvá je preto jednoduchšie. Kúpi si však taký mladý človek od vás nové auto? Toto práve cieľ ani nie je.
Performance vs. branding pri generácii Z
Dôležité je si uvedomiť, že kampane zamerané na túto generáciu nemajú za cieľ v dohľadnej dobe zvýšiť predaje vašich vozidiel. Ide o investíciu, ktorá kladie dôraz na budúci dopyt. Generácia Z dozrieva a o pár rokov sa dostane do situácie, keď si bude kupovať auto alebo meniť svoje staré za nové. V tomto momente by už mali o vás vedieť.
Preto nie je rozumné zameriavať sa na performance stratégie a snažiť sa im predávať. Vhodnou stratégiou je budovanie značky, aby sa vedeli stotožniť s vašimi hodnotami, odprezentovať svoje silné stránky a výhody, ktoré s nimi rezonujú.
Čo generácia Z očakáva od svojich budúcich áut?
Pochopenie motivácií na nákup áut je základným predpokladom, aby bola vaša stratégia úspešná. Tu je niekoľko aspektov, v ktorých sa generácia Z odlišuje od tých predchádzajúcich.
- Ekológia a udržateľnosť: Mnoho z nich dbá na ekologickú zodpovednosť. Preto často preferujú elektrické a hybridné autá pred spaľovacími. Je pre nich dôležité, aby ich voľba bola v súlade s ich hodnotami.
- Technologická vybavenosť: Keďže generácia Z vyrastala v rýchlo meniacom sa svete technológií, očakávajú to aj od svojich áut. Dôležité je preto klásť dôraz na technologické inovácie, kam patria aj vyspelé asistenčné systémy, konektivita, autonómia a podobné technologické vychytávky.
- Cena a náklady: Finančná dostupnosť je pre túto generáciu veľmi dôležitá. Väčšina z nich ešte nemá vysoké príjmy, takže hľadajú dobrý pomer ceny a kvality. Zohľadňujú nielen cenu nákupu, ale aj prevádzkové náklady a údržbu svojho vozidla.
- Dizajn: Táto generácia oceňuje inovatívne a štýlové dizajny vozidiel, ktoré sa odlišujú a vynikajú svojím vzhľadom. Uprednostňujú moderné, futuristické línie a kompaktné tvary, ktoré sú praktické v mestskom prostredí. Generácia Z mala odmala prístup k digitálnym technológiám a užívateľsky prívetivým webovým stránkam, čo formovalo aj ich cit pre vizuálnu estetiku.
Ako teda komunikovať s generáciou Z?
Aj v marketingovej komunikácii je potrebné zvoliť odlišný prístup. Marketingové posolstvá by teda tiež mali spĺňať určité princípy, ktoré generácia Z ocení:
- Autentickosť: Marketingové kampane by mali byť autentické a transparentné. Generácia Z ľahko rozpozná neúprimné pokusy o príliš silený marketing alebo tlak na predaj. Dôraz na reálne príbehy, ukážky zo života a skutočné zážitky majiteľov áut môžu výrazne pomôcť.
- Personalizácia: Generácia Z očakáva personalizovaný prístup. Ponuky a celkový marketing by mali byť prispôsobené ich individuálnym potrebám, záujmom a slovnej zásobe, teda ich štýlu komunikácie. Preto je potrebné poznať ich potreby, pohnútky, čo od áut naozaj očakávajú a jazykový štýl, ktorý používajú.
- Interaktivita: Interaktívne kampane, ktoré ich zapájajú do kampaní, ako sú súťaže, ankety a interaktívne spôsoby komunikácie pomáhajú zvýšiť lojalitu a zlepšia aj ich vzťah k vašej značke.
- Hodnoty: Ukázať, že značka zdieľa podobné hodnoty generácie Z, ako je udržateľnosť, sociálna zodpovednosť, životný štýl a technologické inovácie je veľké plus. Komunikujte tieto hodnoty jasne a konzistentne.
Aké marketingové kanály sú ideálne pre generáciu Z?
Aby ste generáciu Z oslovili tam, kde trávi najviac času, prispôsobte tomu aj marketingové kanály a marketingový mix. Takisto je dôležité aj to, ako vaše reklamy vyzerajú. Neplatí už totiž, že prepracované marketingové videá a vizuály sú pre nich atraktívne. Dôkazom sú aj UGC (User-Generated Content) videá, ktoré na túto generáciu fungujú perfektne.
- Sociálne siete: Tie sú kľúčovým kanálom pre efektívny zásah generácie Z. Platformy ako Instagram či TikTok ponúkajú možnosti, ako ich do komunikácie zapojiť, komunikovať s nimi a vytvárať s nimi vzťah. Obsah môže byť zábavný, lifestylový, edukatívny, ale môžete im aj odovzdávať hodnotu.
- Online videá a YouTube: Videoobsah je veľmi populárny medzi touto generáciou. YouTube kanály, kde značka zdieľa videá o modeloch, recenziách, skúsenostiach zákazníkov, môžu byť efektívne. No ešte o niečo efektívnejšie budú krátke, dynamické videá, ktoré prezentujú určitý životný štýl. Tu treba klásť dôraz, aby ste udržali ich pozornosť. Takže žiadne dlhé monológy a vysvetľovanie technických špecifikácií auta.
- Digitálna bannerová reklama a programatický nákup: Cielená digitálna reklama, ktorá využíva dáta na oslovenie špecifických segmentov generácie Z, môže mať potenciál na budovanie značky. Bannerová a programatická reklama navyše umožňuje zobrazovať relevantné reklamy v správnom čase a na správnom mieste.
- Influenceri a UGC: Spolupráca s dôveryhodnými influencermi, ktorí majú vplyv na generáciu Z, môže pomôcť zvýšiť povedomie o značke a dôveru vo vaše modely áut. Takisto UGC videá vo forme skutočných používateľských zážitkov vedia byť nápomocné pri budovaní dôvery.
- Mobilné aplikácie a hry: Sponzorstvá v mobilných aplikáciách a hrách, ktoré sú populárne medzi generáciou Z, môžu priniesť vysokú mieru zapojenia. Hoci vaša značka a modely budú fungovať skôr na podvedomej úrovni, do budúcna to môže priniesť vytúžené ovocie.
Nezabúdajte na stratégiu a tradičné kanály
Aj keď sa môže zdať, že generácia Z trávi čas už len na TikToku, opak je pravdou. Podľa štatistiky od Statista až 48 % spotrebiteľov z generácie Z využíva ako primárny kanál na vyhľadávanie informácií stále Google. Až v tesnom závese sa umiestňujú sociálne siete. Preto netreba zabúdať ani na reklamy vo vyhľadávačoch alebo tvorbu obsahu.
Ak chcete generáciu Z osloviť čo najefektívnejšie, zverte svoj marketing do rúk profesionálov. Neváhajte nás kontaktovať, dohodnite si s nami konzultáciu a prejdeme si všetky možnosti, ktoré budú pre vás vhodné.