Vďaka partnerstve s Facebookom máme rozšírené kompetencie a vlastného človeka priamo vo Facebook centrále v Menlo Park v Kalifornii. To nám umožňuje robiť úkony, o ktorých sa bežnej agentúre ani nesníva. To však vyžaduje množstvo celoročného úsilia.
Aby ste sa stali Facebook Marketing Partnerom a samozrejme si tento status aj každý rok udržali, musíte spĺňať niekoľko požiadaviek, od určitej výšky mesačného spendu na reklame, cez prínos v podobe aplikácií až po každoročnú účasť na Facebook Competition. Vzhľadom na to, že to s Facebookom ťaháme už od jeho začiatkov a sme jedným z 15 pôvodných Facebook Marketing Partnerov, máme zopár výnimiek a špeciálny prístup k niektorým zákulisným záležitostiam.
Túto vymoženosť a našu predĺženú ruku vo Facebooku využilo už niekoľko spoločností a jednotlivcov, ktorí riešili špecifický problém. Niektoré boli naozaj bizarné a niektoré zase seriózne zasahujúce až za hranice legálnosti. Tu je výber niektorých, ktoré sa nám prihodili za tie roky:
Vrátenie ukradnutej Facebook stránky
Ešte minulý rok pred Vianocami sme riešili jeden nešťastný prípad jednej slovenskej Facebook stránky o veľkosti 250 tisíc fanúšikov, ktorá prešla nekalým spôsobom do rúk iného majiteľa. Ten, čo ju takto nadobudol bol kedysi jej aktívnym správcom a po nezhodách s originálnymi majiteľmi a pôvodnými adminmi sa rozhodol, že ju prevezme do svojich rúk. Vyhodil všetkých adminov a nechal tam iba seba.
Takto stránku chvíľu viedol pod svojou mocou, až kým sa originálni majitelia nenakontaktovali na nás. Požiadali sme Facebook o spoluprácu a predložili požadované dokumenty, dokazujúce opodstatnený nárok pôvodných majiteľov. Stránku sa nám v priebehu dvoch týždňov podarilo vrátiť naspäť a tohto “zlodeja” z nej vylúčiť.
Pár dní na to sa tento problémový človek opäť zmocnil stránky a znovu všetkých vylúčil. Zrejme poznal heslo alebo sa prihlásil z počítača pôvodného majiteľa. Opäť sme zahájili proces vrátenia stránky a opäť úspešne. Pôvodní majitelia si pre istotu vymazali cookies a zmenili heslá a stránka im už z rúk znovu neodišla.
Zrušenie postov, ktoré hanobili istú spoločnosť a jej predstaviteľov
Na Facebooku existuje množstvo stránok, ktoré kolíšu na hranici etiky a dobrých mravov. Veľakrát sa stane, že túto hranicu prekročia a vedome hania meno druhých. Keďže je všetko pod Facebookom a ľudia sú anonymní, tak je do toho veľmi ťažké zasiahnuť súdnou cestou.
V podobnom prípade sa na nás nedávno obrátila jedna z najväčších slovenských spoločností, ktorá mala problém s niektorými Facebook stránkami, ktoré napádali jej dobré meno nepodloženými informáciami a verejne sa vysmievali z jej predstaviteľov. Bohužiaľ sú takéto praktiky časté a Facebook support na takéto problémy nereaguje, pokiaľ sa sťažuje bežný užívateľ.
Najprv sme sa s Facebookom pokúšali tieto stránky zrušiť. Doložili sme právne stanoviská k výkladu zákona, ktorý bol porušený. Facebook však trval na nenarušiteľnosti slobody slova svojich užívateľov a preto sme spravili kompromis. Kontroverzné posty Facebook zo stránok vymazal a vytvoril pre ne kľúčové slová a robota, ktorý kontroloval, či sa tieto slová nenachádzajú v texte postov. Tieto posty následne nedovolil vypublikovať.
Navýšenie organického reachu
Jedna z mnohých rutinných operácií pre našich klientov je aktivovanie a vytváranie takzvaných Global pages. To znamená viacej lokalizácií jednej stránky pre rôzne krajiny a jazyky, ktoré sa ukazujú ľuďom na základe ich geo ip. Jednoducho povedané, ak máte lajknutú stránku napríklad Jack Daniel`s, tak sa Vám neotvára jej americká verzia, ale rovno slovenská, lebo Facebook vie, že ste Slovák.
Keď sme túto službu zavádzali jednému slovenskému online magazínu, stalo sa nám, že po jej spustení bezdôvodne výrazne poklesol organický reach. Spýtali sme sa vo Facebooku, čo sa stalo a či sa vedia na to pozrieť. Trvalo asi dva dni, kým našli chybu v kóde a organický reach opäť vyhupol na vysoké čísla.
Prílev fake fanúšikov a ich odstránenie
Najposlednejšia vec, čo sme riešili pred pár dňami bol podozrivý prílev fanúšikov z Indie, Srbska, Arábie a iných krajín, ktoré nemali nič spoločne s Facebook stránkou nášho klienta, keďže robí výhradne iba slovenský obsah. Požiadali sme Facebook o preverenie a ten až na druhý pokus zistil, že sa jedná o fake kontá, ktoré vysiela bližšie neidentifikovaná webstránka. Facebook spustil robota na prečistenie a opäť boli fanúšikovia unikátni a relevantní.
Zmena mena, URL adresy alebo Verification badge (Modrá fajka)
Niektoré veci na Facebooku zmeníte alebo nastavíte len raz. Potom príde chvíľa, keď sa Vaša značka zmení alebo zistíte, že ju potrebujete odlíšiť. Zmena mena a URL nie je až takým ťažkým orieškom pre bežného užívateľa, ale veľakrát vyžaduje dlhé čakanie. Pokiaľ ide o viacej stránok alebo viacej operácií, tak je lepšie to odkomunikovať a vysvetliť priamo, inak sa môže stať nepríjemné nedorozumenie a Vaša stránka sa môže volať inak, ako ste pôvodne chceli.
V prípade, že sa bojíte o unikátnosť svojej značky, Facebook Vám ju vie zaručiť modrým odznakom. Takéto služby už u nás využil napríklad automobilový pretekár, online magazín, istá módna značka a iní.
Ďalšie zaujímavé skúsenosti a príbehy Facebook Marketing Partnera prinesieme v ďalšom blogu. Ak by ste mali s Facebook nejaké nevyjasnené účty, s ktorým potrebujete pomôcť, neváhajte nás kontaktovať a skúsime Vám pomôcť 😉