Prilákať na svoj profil či web nových followerov je na Instagrame v porovnaní s inými marketingovými nástrojmi pomerne jednoduchá záležitosť. Hoci na platenú inzerciu má Instagram vlastné nástroje, efektívnejšie (a najmä lacnejšie) je spravovať ju cez Facebook Ads Manager. Instagram využíva reklamné systémy facebookovej siete, preto pokiaľ zvládate inzerciu tam, reklama na Instagrame bude pre vás jasná už od začiatku.
Veselo propagujeme…?
Najjednoduchším spôsobom, ako spustiť instagramovú reklamnú kampaň, je vytvoriť príspevok a potom pokračovať tlačidlom Propagovať. Musíte však na Instagrame mať aktivovaný váš firemný účet. Vo firemnom účte sa vám sprístupní hneď niekoľko nástrojov, ktoré vám pomôžu vyťažiť z Instagramu maximum, okrem iného vám Instagram ponúkne spätnú väzbu v podobe štatistík a výsledkov vášho reklamného snaženia. O týchto krokoch sme podrobne písali v tomto článku.
Tlačidlom Propagovať spustíte nastavenie inzercie v Instagram aplikácii. |
Postup v Insta aplikácii je pomerne priamočiary a vďaka dobrej navigácii a vysvetlivkám ho zvládne aj markeťák – amatér. Cieľ kampane, výber publika, doba trvania a cena kampane. Hoci je tento proces rýchly a intuitívny, medzi marketérmi sa absolútne neodporúča.
Facebook je výhodou
Dôvod? Na rozdiel od spravovania reklám vo Facebook Ads Manageri je inzercia v Instagram appke značne zjednodušená a nemusí dosahovať optimálne výsledky. Pre všetky pokročilejšie možnosti kampane sa musíte prihlásiť do Facebook Ads Managera a okrem prepnutia sa na firemný Instagram profil je potrebné mať ho tiež prepojený s facebookovou stránkou.
Insta aplikácia vám napríklad nedá takú flexibilitu vo výbere cielenia, neumožní cieliť na lookalike audience, nedovolí prispôsobiť stratégiu ponuky bidov, dokonca si cez ňu nespustíte ani reklamu v Instagram Stories.
Swipe, swipe, swipe
Pokiaľ z nejakého dôvodu nepropagujete cez Facebook, alebo sa vám len skrátka nechce blúdiť zákutiami Ads Managera, v Instagram aplikácii je spustenie reklamy záležitosťou niekoľkých swipnutí po mobilnej obrazovke.
Tlačidlo Propagovať vás presunie do jednoduchej navigácie, kde si ako prvý vyberáte cieľ kampane. Podľa tohto cieľa algoritmus Instagramu prispôsobí cielenie a veľkosť publika. Výber toho, komu sa reklama bude zobrazovať, prebieha na základe podobnosti s vašim existujúcim okruhom followerov.
- Návštevy profilu a stránky budú primárne cieliť na ľudí, pri ktorých je väčšia pravdepodobnosť, že sa vďaka reklame budú chcieť prekliknúť na váš biznis.
- Propagačné zobrazenia zase zmaximalizujú videnia reklamy, avšak prinesú menej preklikov. Vhodné sú teda najmä pre brand awareness kampane.
Pri výbere publika máte na výber i automatické cielenie, pokiaľ vám však ide o relevantné výsledky, vyberte si medzi manuálnym a miestnym cielením. Miestne má výhodu, pokiaľ je váš biznis zameraný lokálne – Instagram bude vyberať ľudí vyskytujúcich sa vo vašom okolí. Manuálne cielenie je zase o záujmoch a preferenciách používateľov. V oboch prípadoch môžete svoj výber doplniť o demografiu, teda vek a pohlavie vašich budúcich followerov.
V poslednej fáze si jednoduchými pohybmi po slideroch nastavite dobu trvania kampane a sumu, ktorú chcete investovať. Instagram automaticky vypočíta odhadovaný počet návštev a zobrazení. Nasleduje výber a zadanie spôsobu platby; ak ste v minulosti inzerovali na Facebooku, Instagram vám odtiaľ ponúkne váš pôvodný spôsob platby.
Na jednotlivých úrovniach si nastavíte cieľ, publikum, trvanie a rozpočet kampane. |
Oživiť videom a príbehmi
Okrem fotoreklám možno na Instagrame spustiť, prirodzene, aj kampaň s videom – videopríspevok môže mať maximálne 4GB.
Ako tzv. rotujúce reklamy (carousely) môžete naukladať za sebou viacero fotiek, ktoré si potom vaše publikum prezrie slajdovaním prstom.
Formáty fotiek a videí, ktoré použijete do reklamy, majú svoje formálne obmedzenia, napríklad minimálne rozlíšenie podľa formátu či pomer strán. Podrobnejšie súhrnné info môžete nájsť na tomto linku.
Pokiaľ ste však zvyknutí pracovať s vašim mobilným telefónom ako primárnym Instagram nástrojom, nemusia vás tieto čísla príliš znepokojovať – jednak vám dnešné smartfóny defaultne vedia vyhotoviť fotku či video vo vhodnom formáte a jednak si prípadné nezrovnalosti môžete editovať a orezať priamo v Instagrame pri postovaní.
Veľmi dobrým pomocníkom marketéra sú v poslednej dobe Instagram Stories (písali sme o nich tu), ktoré majú taktiež možnosť inzercie. V súčasnosti patrí tento kanál medzi najefektívnejšie, na spustenie reklamných Stories však musíte použiť facebookovský Ads Manager, kde si tento formát nastavíte v kolónke Umiestnenia (Placements) – musíte si rozkliknúť ponuku Upraviť – Edit Placements.
Na úrovni Ad Set nájdete Instagram Stories pod možnosťou Edit Placements. |
Spätná väzba
Insighty, teda štatistiky a výsledky vášho instagramového snaženia, nájdete v appke v hornej lište pod ikonkou grafu, kompletne dostupné sú však iba pre profily, ktoré majú nad 100 followerov. Skontrolovať si môžete impresie, dosah, kliky na webstránku a návševy profilu. Instagram vám tiež ukáže počty interakcii v rôznych fázach dňa. Môžete si tak ľahko urobiť predstavu, kedy bude najvhodnejšie publikovať nové príspevky.
Uvidíte aj štatistiky jednotlivých postov, pri ktorých si môžete pozrieť súhrn lajkov, komentárov, ale tiež počet profilov, ktoré si váš príspevok uložili. Pre každý druh biznisu a každú kampaň, budú dôležité iné metriky, preto je vždy dôležité porovnávať dáta nielen v časovom horizonte, ale aj podľa účelu a cieľa kampane (napríklad brandová kampaň vs. prekliky na konkrétny produkt na webe).
S trochou trpezlivosti
Samotné inzerovanie na Instagrame neskrýva žiadne skryté zákutia či nástrahy, navyše stále bude platiť, že pokiaľ sa vyznáte v inzercii na Facebooku, Instagram vám v tvorbe a vyhodnocovaní reklám nebude robiť problém. Aj to je dôvod, prečo pre svoje Instagram kampane radšej využívať Facebook Ads Manager.
Ako pre celú sociálnu sieť, pri reklamách obzvlášť platí, že na Instagrame je prvoradý vizuál. Neexistuje stopercentný návod na úspešnú instagramovú kampaň. Pokiaľ “naháňate” followerov a zákazníkov platenou reklamou, obrňte sa trochou trpezlivosti a testujte. Zisťujte, čo na vašu cieľovú skupinu najviac platí, v ktorom dni či čase je najaktívnejšia, ktorému príspevku sa ako darilo, a podľa toho prispôsobte svoju ďalšiu komunikáciu. A čas od času si porovnajte čísla s inzerciou na Facebooku, ak ju robíte. Môže sa stať, že budete príjemne prekvapení výsledkami, dosahom a návratnosťou instagramovej reklamy.
Naše aktivity v oblasti správy sociálnych sietí nájdete na https://kremsa.sk/service/social-networks/.