Štatistiky hovoria jasnou rečou. Black Friday sa oplatí, nakupuje sa viac a za výhodnejších podmienok. Slováci minú v priemere 203 eur počas tohto slávneho nákupného sviatku. A je na to hneď niekoľko dôvodov.
Čierny piatok je bezpochyby zenitom výhodných nákupov pre nakupujúcich v kamenných predajniach aj v online prostredí. Štatistiky Black Friday hovoria o tom, že v tento deň nakupujúci hľadajú najlepšie ponuky bez obáv z to, že minú veľa peňazí.
Čo je Black Friday
Tento deň odštartuje sviatočnú nákupnú sezónu pútavými propagačnými ponukami, ktoré lákajú nakupujúcich na všeličo možné. Či už sa chystáte na nákupy do obchodného centra, hľadáte niečo jedinečné alebo nakupujete online z pohodlia gauča, v tento deň je nakupovanie na svojom maxime a je veľmi pravdepodobné, že si niečo naozaj kúpite. Zľavy jednoducho majú svoje čaro.
Čierny piatok je neformálny názov, ktorým sa označuje deň po Dni vďakyvzdania v USA. Je to často najrušnejší nákupný deň v roku, pretože začína predvianočné obdobie. Táto sezóna je pre ekonomiku rozhodujúca ako maloobchodníkov, aj pre veľkoobchodníkov.
Podľa Národnej maloobchodnej federácie (NRF) nakupovalo počas Black Friday v roku 2019 až 84,2 milióna ľudí, na Deň vďakyvzdania nakupovalo 37,8 milióna ľudí. Celkovo až 189,6 milióna ľudí nakupovalo minulý rok počas štvordňového víkendu Black Friday, čo je nárast o 14% oproti roku 2018. Čierny piatok však nebol top nákupným dňom v roku 2019. Túto pozíciu víťaza získala sobota pred Vianocami.
Black Friday 2020
Tento rok sa Čierny piatok koná 27.11. Nákupná sezóna roku 2020 môže vyzerať kvôli pandémii COVID-19 veľmi odlišne od minulých rokov. Prieskum NRF zistil, že asi 53% nakupujúcich plánuje tento rok minúť viac, pretože sa nechystajú cestovať na sviatky a na Silvestra. Aj napriek bezplatnej preprave plánuje 44% nakupujúcich nakupovať online a vyzdvihnúť si darčeky v obchode alebo zásielkovni.
Zdroj: https://nrf.com/media-center/press-releases/consumers-prioritize-spending-family-friends-ahead-holiday-season
Nákupy cez smartphone
Počas Black Friday dôjde k náhlemu nárastu používania smartfónov. Toto je obdobie, kedy ľudia používajú mobilné telefóny takmer dvojnásobne častejšie oproti zvyšku roka. To spôsobilo, že veľa reklám mnohých e-shopov je zameraných najmä na nakupovanie cez mobil. Je preto nevyhnutné, aby zobrazovanie stránky alebo eshopu bolo optimalizované pre mobilné zobrazenie. Mimochodom – s týmto vám dokážeme pomôcť u nás v digitálnej agentúre. Máme na to web developerov, expertov na web stránky, ich optimalizáciu a programovanie.
Ako ukazujú štatistické údaje, v roku 2019 získali online predajcovia väčšinu tržieb zo smartfónov.
- Je zaujímavé, že 58% prenosu počas Black Friday v roku 2019 pochádzalo zo smartfónov. Desktop predstavoval 37%, zatiaľ čo tablety prispeli skromnými 5%. (zdroj: Adobe Holiday Shopping Report, 2019)
- Iba 36% predaja sa však dokončilo cez mobilné zariadenia v porovnaní s 59% v prípade desktopov
- V roku 2018 sa počas víkendu Black Friday + Cyber Monday uskutočnilo 66% online predaja zo Shopify na mobilných zariadeniach. (zdroj: Shopify, 2018)
- Okrem toho 75% spotrebiteľov používalo mobilné zariadenia na prehliadanie produktov, porovnávanie cien a uskutočňovanie nákupov. (zdroj: Národná maloobchodná federácia, 2019)