Kremsa Digital

Ako sa vyvíjal automotive marketing a čo si z toho odniesť?

03.01.2024

Prvý automobil na svete vyrobili na území dnešného Nemecka v roku 1885. V januári 1886 si ho Karl Benz nechal patentovať. Prešlo takmer 140 rokov a na nepoznanie sa zmenil nielen celý automobilový segment, ale aj jeho propagácia.

Reklama je neodmysliteľnou súčasťou úspešných produktov a aj v prípade áut si prešla výraznými zmenami. Prejdite si s nami zásadné momenty marketingu v automobilovom priemysle od samých začiatkov až po súčasnosť.

Osloboďte sa od koňa

Písal sa rok 1898 a automobilová spoločnosť Winton Motor Carriage prišla s vôbec prvou reklamou na auto vo svete. Jej hlavným posolstvom bolo, že auto je úspornejšie ako kôň. Jasný a presne mierený copywriting sa opieral o racionálne argumenty, ktoré čitateľa nútili zamyslieť sa, či je to naozaj tak.

Inzercia v novinách mala okrem nadpisu „Osloboďte sa od koňa” aj text, ktorý prezentoval benefity auta a ako vám uľahčí život oproti starostlivosti o auto.

Čo si z toho odniesť?

Porovnanie s koňom je skvelým insightom, ktorý trefne naráža na trápenia cieľovej skupiny. Nielenže ich opisuje, ale poskytuje na ne aj jasné riešenie. Zaujímajte sa preto, čo vodičov trápi. Ak vaše vozidlo niektoré z týchto trápení dokáže vyriešiť, postavte na tom kampaň.

Fordova reklama sa nikdy nebude snažiť byť prešpekulovaná

Toto prehlásenie povedal Henry Ford v roku 1912, keď sa naplno rozbiehala masová výroba jeho Ford Model T. Koncept áut montovaných na linke bol však pre ľudí tak nový, že bolo potrebné jednoduchosť zameniť za sofistikovanejšie techniky.

Rozvoj tlače priniesol aj nové možnosti. Hneď ako to bolo možné, mnoho spoločností začalo v reklamách používať rôzne variácie fontov a žiarivé ilustrácie, ktoré pripomínali umelecké výtvory. V medzivojnovom období sa tieto pestré vizuály zároveň snažili zdvihnúť náladu v období depresie.

Čo si z toho odniesť?

Aj v čase, keď nie je situácia v spoločnosti ideálna, dokážete svojou reklamou vyčariť úsmev na tvári, zlepšiť deň, povzbudiť alebo inak zlepšiť náladu. Aj to je spôsob, ako sa spojiť na emocionálnej úrovni so svojimi zákazníkmi a vytvoriť si s nimi vzťah.

Zlatá éra reklamy na autá

Po vojne sa automobilový priemysel začal prebúdzať a reklamy boli čoraz viac farebnejšie a dizajnovo odlíšiteľné. V novinách ste v tej dobe mohli bez problémov vidieť aj dvojstránkovú reklamu na vozidlo, prezentované honosnými fotkami s množstvom farieb a ženami v bikinách s cieľom čo najviac vyniknúť a zaujať mužské publikum.

V roku 1959 však uzrela svetlo sveta reklama, ktorá všetko zmenila. Volkswagen totiž prišiel s ikonickou reklamou na Beetle so sloganom „Myslite v malom”. Hlavnou zmenou bola kreativita. Nabúrať zaužívaný koncept toho, že mohutné autá sú tie najlepšie. Kreatívnou cestou sa Volkswagenu podarilo premeniť nevýhodu na výhodu a spopularizovať kompaktnejšie vozidlá.

Čo si z toho odniesť?

Nebojte sa vybočiť zo zaužívaných nastavení konkurencie predajcov automobilov. Kreativita vašej reklamy dokáže mať výrazný pozitívny vplyv na vaše predaje a budovanie značky.

Auto ako životný štýl

V 70. a 80. rokoch sa začali objavovať reklamy stále viac a konkurencia rástla. Reklamné agentúry sa začali zameriavať popri kreativite aj na samotnú cieľovú skupinu. Snažili sa, aby prezentovali automobily ako symbol statusu, ktorý chcú ich potenciálni zákazníci dosiahnuť.

Dôraz sa teda kládol na prezentáciu životného štýlu a toho, aký luxus vám autá do života prinesú. Do popredia sa dostávali reklamy v televízii, ktoré mali za cieľ vyvolať túžby v zákazníkoch „žiť život ako v reklame”.

Link na video.

Čo si z toho odniesť?

V marketingu platí, že poznanie túžob cieľovej skupiny je kľúčové. Nepredávate len samotné auto, ale aj pocit, aký budú z auta zákazníci mať. Dôležité je, aby ste správne posolstvo doručili správnej cieľovej skupine.

Technológie hýbu svetom

V 90. rokoch sa veľká časť reklám zameriavala na propagáciu technológií a toho, čo ich vozidlá dokážu. Trendom začali byť bezpečnostné funkcie aj jazdenie v náročných podmienkach. Spôsob, ako tieto technológie odprezentovať v čo najlepšom svetle, bolo ukázať ich v akcii.

Skvelým príkladom je reklama na Land Rover Defender, v ktorom automobil zvláda náročné terény a dokáže dokonca vyjsť aj na prvý pohľad nezdolateľný terén.

Link na video.

Čo si z toho odniesť?

Nové technológie, funkcie a systémy, ktoré sú súčasťou vami predávaných áut, treba ukázať v praxi. Zákazníci tak budú mať dokonalú predstavu o tom, na čo túto technológiu využiť a ako sa im v reálnom živote zíde. Aj kvôli tomu sú stále populárne videá o testovaní vozidiel.

Digitálna transformácia

S príchodom digitálnych reklamných platforiem a sociálnych médií sa otvorili značkám nové cesty. Dokázali a stále dokážu svoj media mix kombinovať tak, aby posolstvo či kampaň odprezentovali konzistentne na všetkých platformách.

Reklamy sa stali sofistikovanejšie a marketingové stratégie sa zameriavali na rôzne fázy nákupnej cesty zákazníka. Reklamy v prvotných fázach sa spoliehajú na emócie, ktoré majú za cieľ osloviť široké publikum a neskôr z neho vyfiltrovať reálnych záujemcov.

Link na video.

Čo si z toho odniesť?

V súčasnej dobe digitálnych médií je dôležité mať stratégiu. Podľa nej potom presne viete, čo, kde a kedy robiť. Poznanie zákazníckych potrieb a rozdelenie reklám do fáz vám pomôže s vašimi marketingovými rozpočtami narábať oveľa efektívnejšie.

Kam smerujeme

Ako ste si mohli všimnúť, z každého obdobia sa niektoré prvky používajú dodnes. Na týchto pevných základoch viete stavať a zároveň inovovať či prispôsobovať sa novým trendom. V súčasnosti je to elektrifikácia vozidiel a udržateľnosť, no zmeny budú aj naďalej prichádzať. Preto je dôležité neustále byť aktuálny aj s marketingovými trendmi, no zároveň využívať všetky časom overené koncepty vo svoj prospech.

 

Link na video.

Ak máte ďalšie otázky týkajúce sa všetkých možností, ako zlepšiť váš automotive marketing, kontaktujte nás a radi si spoločne s vami prejdeme a nájdeme tie najvhodnejšie pre vás.

Ak hľadáte profesionálneho partnera, ktorý drží krok s dobou v automotive segmente a postará o váš komplexný marketing, prečítajte si, ako sa nám darí dosahovať ciele pre predajcov aj dovozcov automobilov.



Ebook

NAŠE SKÚSENOSTI V TOMTO ODVETVÍ
SME PRETAVILI DO EBOOKU

Prečítajte si zadarmo tipy, ako na efektívny online
marketing pre importérov a dílerov automobilov.

Zistiť viac



Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia