Azda každému, kto pôsobí v automotive segmente, je už v súčasnosti jasné, že bez webovej stránky sa tento biznis buduje náročnejšie. Ani pri predaji automobilov nie je možné prehliadať fakt, že približne 83 % ľudí už tri mesiace pred nákupom automobilu začína práve prieskumom na internete. Návšteva predajne je len posledným krokom, kedy prichádzajú potenciálni zákazníci do kamennej prevádzky za cieľom testovacej jazdy alebo kúpy vybraného modelu. V kvantite konkurenčných webov je preto o to viac dôležité vyniknúť a vylepšiť zákaznícku skúsenosť.
Čo teda nesmie na vašom webe chýbať?
- Responzívny web dizajn
- Konfigurátor modelov
- Odpovede na často kladené otázky
- Chatové okno
- Rezervácia na testovaciu jazdu
- Mapa pobočiek a otváracie hodiny
1. Responzívny web dizajn
Jedna dôležitá štatistika hneď na úvod. Takmer 59 % celkovej návštevnosti internetu prichádza podľa dát od Statista práve z mobilných zariadení. To je dostatočný argument na to, aby všetky webové funkcie fungovali aj na týchto zariadeniach. Čo to znamená? Po otvorení stránky sa váš web prispôsobí veľkosti displeja, na ktorom ho používateľ prezerá a zároveň bude prehľadný a ľahko obsluhovateľný. Samozrejmosťou je bezproblémová navigácia, vďaka ktorej sa používateľ na vašom webe nestratí, ba naopak, za chvíľku intuitívne nájde to, čo hľadá.
Aj na základe týchto informácií sa už väčšina webových stránok vyvíja primárne pre mobilné zariadenia (mobile-first) a podľa štandardov APM (Accelerated Mobile Pages) tak, aby boli optimalizované práve na tieto zariadenia. Okrem toho má príťažlivý dizajn aj výrazný efekt na zvýšenie dôveryhodnosti. Až 46,1 % návštevníkov webu hodnotí jeho dôveryhodnosť práve podľa atraktivity dizajnu. Viac o tom nájdete v našom predchádzajúcom článku.
2. Konfigurátor modelov
Pomerne často využívanou funkciou na webových stránkach predajcov automobilov je konfigurátor modelov vozidiel. Tento dôležitý prvok by nemal určite chýbať ani na vašom webe. Nevyhnutná je tiež automatizovaná kalkulačka, ktorá upraví cenu presne podľa vybraných parametrov.
Do konfigurátora môžete okrem motorizácie a typu výbavy pridať tiež doplnkové príslušenstvo do interiéru alebo exteriéru a ďalšie iné možnosti, ktoré ponúkate. Zákazník si tak vyskladá vozidlo presne podľa predstáv a odoslaný dopyt uľahčí celý proces aj vám. Veľkou výhodou je aj 3D model vozidla, kde si zákazník môže jednoduchým spôsobom prezrieť automobil z každej strany. Pri návšteve predajne bude tak mať jasnú predstavu o tom, čo sa chystá vyskúšať či priamo kúpiť.
Konfigurátor môžete tiež využiť ako marketingový nástroj na zbieranie mailovej databázy. Po tom, ako si zákazník odošle nakonfigurovanú ponuku na svoj email, získate tiež jeho kontakt, s ktorým môžete v ďalších fázach pracovať a osloviť ho s personalizovanou ponukou.
3. Odpovede na často kladené otázky (FAQ)
Tieto odpovede sa nazývajú aj FAQ a mali by byť súčasťou webovej stránky každého automobilového predajcu. Hoci sa zákazník dozvie o modeloch všetko podstatné, nemusí si byť istý tým, ako prebieha celý proces nákupu od výberu až po financovanie vozidla. Preto je vhodné práve takéto otázky zodpovedať v samostatnej sekcii na webe.
Okrem spôsobov financovania môžete zákazníkom poradiť so všetkým, čo by sa inak pýtali pri stretnutí s vami vo vašej predajni. Akú záruku poskytujete na vozidlá? Čo všetko bude potrebné pred kúpou vybaviť? To je len zlomok otázok, na ktoré viete dať zákazníkom odpoveď bez akejkoľvek námahy.
4. Chatové okno
Ďalším nemenej dôležitým prvkom, ktorý na webe predajcu automobilov nesmie chýbať, je práve možnosť kontaktovať vás. Často nestačí odpovedať na ich otázky formou FAQ. Potenciálni zákazníci chcú totiž komunikovať s reálnymi ľuďmi. A to nielen klasickým spôsobom cez kontaktný formulár. V online priestore očakávajú pohotovú reakciu a podporu takmer nepretržite. Nehovoriac o tom, že pri nákupe hodnotnej položky, akou je automobil, vzniká o to viac otázok, na ktoré zákazníci potrebujú odpoveď.
Záujemcovia sa už väčšinou nechodia informovať a pýtať na predajňu, no snažia sa nájsť pohodlnejšie riešenie. Ak ste im poruke formou online chatu, máte výhodu. Niekoľko nápomocných odpovedí dokáže zákazníka podporiť v nákupnom procese a utvrdiť ho, že ste ten správny partner pre nákup vozidla. Takéto chatovacie okno dokážete prepojiť s vašou podporou (helpdesk) alebo Facebookovou stránkou a odpisovať tak priamo z Messengera. Mimo pracovných hodín môžete využiť naprogramovaného chatbota, kde vďaka predpripraveným konverzáciám zodpoviete zákazníkom časté otázky, prípadne ich nasmerujte na dodatočné informácie. Či už tie na vašom blogu alebo na často frekventované otázky, ktoré spomíname vyššie.
5. Rezervácia na testovaciu jazdu
Pri predaji automobilov je bežnou súčasťou procesu aj testovacia jazda. V celom nákupnom procese zohráva dôležitú rolu, nakoľko zákazníci majú v tejto fáze už dostatok informácií a chcú si vozidlo vyskúšať na vlastnej koži. Preto by ste mali rezerváciu na túto jazdu zákazníkovi čo najviac uľahčiť.
Okrem nevyhnutných položiek ako model vozidla môžete dať zákazníkovi na výber aj presný dátum a čas, kedy sa má dostaviť. To pomôže zefektívniť aj interný proces vo firme a prideliť tak zamestnanca, ktorý bude v tom čase k dispozícii.
Pre zlepšenie používateľského zážitku a zvýšenie dôveryhodnosti je vhodné ukázať aj fotku a meno zamestnanca, ktorý túto jazdu s ním absolvuje. Jedno A/B testovanie od VWO ukázalo, že použitie fotky reálneho človeka namiesto ikony kontaktu zvýšilo konverzie až o 48 %.
6. Mapa pobočiek a otváracie hodiny
Pokiaľ máte sieť predajní, určite nesmie na vašom webe chýbať ich výpis spolu s otváracími hodinami. Ak však chcete zákazníkom uľahčiť používateľský zážitok, pripojte aj interaktívnu mapu týchto pobočiek. Vhodné je, aby si mohli okrem výberu pobočky aj rezervovať testovaciu jazdu či odoslať dopyt priamo do tejto konkrétnej predajne. Rovnako dôležité je, aby interaktívnu mapu podporovalo aj rozhranie Google Maps, vďaka čomu si vie zákazník spustiť aj priamu navigáciu k vám.
Kde začať?
Vyladenie webu tak, aby spĺňal všetky potreby zákazníkov a zároveň plnil všetky vaše ciele, je beh na dlhú trať. Funkcií, ktoré by nemali na vašom webe chýbať, je, samozrejme, omnoho viac. Najvhodnejšie je však začať analýzou, keďže každý web sa nachádza v inom stave, rieši iné priority a tiež má rozdielne nedostatky.
Pre vašu predstavu. Náš klient Audi centrum Bratislava potreboval prispôsobiť korporátnu identitu a používateľskú prívetivosť svojho webu. Zabezpečili sme kompletný redizajn a vyvinuli vlastnú platformu priamo pre automotive predajcov, ktorá obsahuje všetko potrebné pre tento segment. Zároveň implementácia nových funkcií je ľahko škálovateľná, čo umožňuje rozširovanie aj do budúcna.
No a práve aj takýto prístup pomocou postupných zmien môže byť skvelým spôsobom, ako vylepšiť váš web. Práve koniec roka a začiatok nového je výborným obdobím, kedy si viete takéto aktivity plánovať. Ak chcete zveriť svoj web do rúk profesionálov na automotive marketing, neváhajte nás kontaktovať a preberieme možnosti, ktoré pre vás dokážeme zabezpečiť.