Kremsa Digital

Čo je Design thinking a ako vie pomôcť inovovať váš biznis?

12.12.2022

Spojenie design thinking už dlhšiu dobu rezonuje biznisovým svetom. Ponúka podnikateľom a ich firmám nový efektívny spôsob riešenia problémov a hľadania odpovedí na komplexné otázky. Výnimkou nie sú ani spoločnosti Fortune 500 ako Apple, Microsoft či IBM, ktoré zarábajú miliardy, a to aj vďaka integrácii „dizajnérskeho myslenia“ do svojich procesov.

Nájdite svoju konkurenčnú výhodu

Všetky firmy majú jednu vec spoločnú – dennodenne riešia množstvo rôznorodých a zložitých otázok. 

No a práve na tieto otázky dokážete vďaka design thinking–u nájsť tie správne a relevantné odpovede. Proces vám pomôže vytvoriť niečo, o čom ani sám zákazník nevedel, že mu chýba. V konkurenčnom boji totižto vyhráva ten, kto zákazníkom poskytne to, čo potrebujú, presne vtedy, keď to potrebujú.

Čo presne je design thinking?

Design thinking je efektívny proces a spôsob myslenia pre riešenie zložitých výziev, kde úplne nerozumiete problematike a nemáte poruke dobré riešenie. Zameriava sa v prvom rade na zákazníka a jeho potreby. Pretože až keď skutočne pochopíte zákazníka, budete vedieť uspokojiť jeho potreby. 

Samotný proces zahŕňa päť fáz – vcítenie sa, definovanie problému, hľadanie riešení, prototypovanie a testovanie – ktoré za predpokladu, že sú vykonané správne, vedia vašej značke otvoriť dvere k novým inováciám.

Avšak design thinking je viac než len proces; ide o úplne nový spôsob myslenia a ponúka tak priestor na nové inovácie vášho produktu či služby. Samotný názov môže zavádzajúco naznačovať, že proces slúži výlučne dizajnérom. Opak je pravdou. Design thinking je proces pre každého, kto túži pochopiť zákazníka a ponúknuť mu tak ten najlepší používateľský zážitok

Na to, aby ste sa do takéto procesu mohli pustiť, musíte mať jasno v tom, kto sú vaši zákazníci a kde ich môžete nájsť. Odporúčame preto ešte pred samotným procesom design thinking-u definovať svoju cieľovú skupinu.

1. Vcíťte sa do svojho zákazníka

Táto fáza si vyžaduje veľkú dávku empatie a porozumenia potrieb, túžob a zámerov samotných zákazníkov. Cieľom je pozorovať a počúvať zákazníkov bez akejkoľvek zaujatosti a predsudkov. Ak chcete vytvoriť produkt, ktorý je pre ľudí relevantný, musíte sa vžiť do ich kože. Nemusí to byť vždy príjemné, ale mali by ste počúvať s otvorenou mysľou a byť pripravení aj na negatívny feedback alebo kritiku.

Nemožno sa vcítiť do problémov a túžob zákazníka, ktoré sami nepoznáte. Častokrát je prvým inštinktom tieto problémy a túžby automaticky predpokladať. Avšak takýto prístup nie je správny a môže viesť k situácii, kde nebudete adresovať relevantné problémy. Je preto dôležité vstúpiť do procesu s otvorenou mysľou a klásť správne otázky, ktoré vám odhalia skutočné problémy a motivácie vašich zákazníkov.

Táto fáza je stavebným kameňom celého procesu, pretože na základe získaných informácií budete neskôr stavať zvyšné štyri fázy.

2. Definujte problém

Len čo máte zhromaždené všetky informácie, ktoré ste zistili v prvej fáze – vcítenie sa, môžete začať formulovať problém do slov. Teraz by ste už mali mať jasnejší obraz o tom, s akými ťažkosťami a prekážkami sa vaši zákazníci stretávajú. 

Nezabudnite, formulácia problému by mala ostať zameraná na zákazníka a mala by byť dostatočne široká na to, aby vám poskytovala kreatívnu slobodu, avšak dostatočne konkrétna na to, aby ste nezabudli na to, aký zákaznícky problém potrebujete adresovať.

Po zadefinovaní problémovej formulky môžete začať prichádzať s nápadmi, ako tento problém vyriešiť. Práve toto adresuje tretia fáza design thinking-u.

3. Hľadajte riešenia

S hlbokým pochopením svojich zákazníkov a jasnou definíciou problému môžete začať pracovať na potenciálnych riešeniach. Kreativite sa v tejto fáze medze nekladú a ako aj v prvej fáze, tak aj teraz je potrebné nechať myseľ otvorenú – žiadny nápad nie je zlý nápad. Ani pri tejto fáze nezabúdajte na zákazníka, napokon, sú to jeho problémy, ktoré adresujete. 

Hľadanie inovatívnych nápadov a nových perspektív je síce vzrušujúca, avšak aj náročná aktivita. Tu je pár techník, ktoré vám v procese môžu byť nápomocné:

4. Prototypujte!

V štvrtej fáze je čas začať vytvárať skutočné a použiteľné riešenia. To v praxi znamená výrobu prvej a zmenšenej verzie produktu či služby, na základe ktorej môžete vcelku lacno odhaliť akékoľvek problémy so súčasným dizajnom. 

Príkladom prototypu môže byť komplexnejšie riešenie ako landing page, na ktorej sledujete úroveň túžby zákazníkov po ponúkanom produkte, alebo menej komplikované riešenia, akými sú klikateľné wireframy, na ktorých si zákazníci môžu vyskúšať cestu produktom.

5. Testujte. Testujte. A ešte raz – testujte.

Je dôležité podotknúť, že design thinking nie je čisto lineárny proces. Môže sa stať, že sa jednotlivé fázy zopakujú alebo budú bežať súčasne. Perfektným príkladom je piata fáza  – testovanie, ktorá ide ruku v ruke s fázou protypovania. Nové výsledky a poznatky o zákazníkoch vás môžu priviesť naspäť do tretej fázy – vytváranie nápadov, kde sa budete musieť zamyslieť nad novými nápadmi, nad ktorými ste predtým neuvažovali.

Integrovanie design thinking procesu vám vo finále ušetrí finančné aj časové zdroje, pomôže vám znížiť náklady na zákaznícku podporu a vďaka zlepšeniu zákazníckej skúsenosti zvýši mieru konverzií predajov. V neposlednom rade ukážete svojim zákazníkom, že vám na ich názore skutočne záleží; ponúka vám to možnosť vytvoriť si s nimi bližší vzťah a získať si tak ich lojalitu.

 


V prípade, že ste si nie istý, ako môžete konkrétne zlepšiť používateľský zážitok svojich zákazníkov, zverte svoju designovú fázu do rúk profesionálov, kontaktujte nás a prejdeme si dostupné možnosti priamo pre vaše potreby.


 








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia