Určite si vlastné ciele a zistite, ktorý marketingový prístup je pre vás najvhodnejší.
Affiliate marketing je ako vzťah na diaľku
Affiliate marketing slúži najmä na posilnenie výkonnostného marketingu. V tomto vzťahu vystupujú tri strany, a to inzerent (predávajúci), sprostredkovateľ a spotrebiteľ. Celý proces funguje jednoducho. Inzerent osloví sprostredkovateľa, ktorý promuje produkt na vlastnej webstránke. Spotrebitelia sa dostanú na webstránku sprostredkovateľa, kliknú na produkt a táto akcia ich presunie na stránku inzerenta (predávajúceho). Tam si výrobok alebo službu môžu priamo zakúpiť. Následne je sprostredkovateľ ohodnotený podľa toho, koľko produktov sa predalo vďaka jeho webstránke. Tento rok značky využívajúce affiliate marketing zaznamenali 45,7% nárast nových zákazníkov.
Influencer marketing je marketing obľúbených
Influencer marketing predstavuje proces, ktorý využíva kľúčové osobnosti s veľmi silnou online prítomnosťou k ovplyvneniu ich fanúšikov, za účelom predaja produktu alebo služby. Influencermi môžu byť rôzne osobnosti ako celebrity, blogeri, novinári či experti. Vo všeobecnosti je influencer marketing moderným prevedením starým známym word-of-mouth marketingom. Pre promovanie produktu často využívajú sociálne siete, ktoré majú v marketignu strategické postavenie. Vytvárajú si tak osobný kontakt s publikom, ktoré považuje odporúčanie influencera za dôveryhodné. Napríklad až 62% Millennials (Kto sú Millennials? Prečítajte si tu) zákazníkov si kúpi produkt na základe odporúčania Youtubera. Výsledkom influencer marketingu je posilnenie a rast značky, ktorej ľudia veria. V prípade platenej spolupráce je influencerovi vyplatená celá suma za promotion vopred.
Affiliate marketing
A) Platí sa podielom z predaja
B) Zameraný na výkonnostný marketing
Influencer marketing
A) Platí sa dohodnutá suma vopred
B) Zameraný na posilnenie povedomia o značke
Ktorý z nich použiť?
- Základom je dobre poznať cieľovú skupinu. Sprostredkovatelia pri affiliate marketingu oslovia publikum, ktoré najlepšie vystihuje profil vášho potenciálneho zákazníka tým, že ich priamo nalinkujú na váš produkt alebo službu. Ak je vašim cieľom rozšíriť a posilniť povedomie o značke medzi Millennials, mali by ste zvážiť influencer marketing. Mladšie publikum má tendenciu sa rozhodovať pri nakupovaní podľa osobných odporúčaní.
- Zvážte budget. Pre zavedenie Affiliate marketingu nepotrebujete v prvotnej fáze veľký rozpočet. Sprostredkovateľovi platíte, iba v prípade, ak potenciálny zákazník, ktorého priviedol na vašu stránku nakúpi. Zaťiaľ čo influencerovi musíte zaplatiť vopred bez istoty, že bude vaša kampaň úspešná.
Ak sa budete rozhodovať medzi influencer a affiliate marketingom nepýtajte sa, ktorý marketingový prístup je najlepší. Pýtajte sa, ktorý prístup je najvhodnejší pre vašu firmu. Každý biznis je individuálny a je potrebné k nemu tak aj pristupovať. Nebojte sa tieto dva prístupy kombinovať v rámci rôznych reklamných kampaní, vždy si však zadefinujte, aké je vaše publikum a čo nimi chcete dosiahnuť.