Kremsa Digital

Social Media Marketing Report 2015

28.07.2015

Viac než 3 700 marketérov z celého sveta poskytlo svoje odpovede na otázky zo svojho podnikania v prostredí sociálnych médií a ako ich využívajú pre rast ich biznisu.

Social Media Examiner zverejnil svoj vyčerpávajúci, v poradí už siedmy, Social Media Marketing Industry Report, v ktorom sa môžete na 53 stranách a z 80 grafov a tabuliek dočítať o zmenách a trendoch z oblasti social media. Viac než 3 700 marketérov z celého sveta poskytlo svoje odpovede na otázky zo svojho podnikania v prostredí sociálnych médií a ako ich využívajú pre rast ich biznisu. Aby ste ho nemuseli práce študovať celý, my sme z neho vybrali to najdôležitejšie a pridali sme niekoľko vlastných postrehov.

Ak sa vám ani náš stručný výcuc nechce čítať až do konca, odporúčame prečítať si aspoň nasledujúcich 7 bodov, ktoré zo štúdie vyplynuli:

1. Twitter, YouTube a LinkedIn sú v súčasnosti v plánoch marketérov najdôležitejšie social media kanály: až 66% marketérov plánuje rozšíriť svoje aktivity na týchto sieťach.

2. Marketérov zo všetkých SM kanálov najviac zaujíma Facebook: zatiaľčo 93% marketérov používa FB, 68% z nich sa o ňom chce dozvedieť viac a 62% z nich plánuje rozšíriť svoje aktivity na tejto soc. sieti.

3. Video získava na dôležitosti: 57% marketérov uviedlo, že vo svojich marketingových aktivitách používa video, no 72% z nich pociťuje potrebu ďalej sa v tejto problematike vzdelávať a používať video v komunikácii.

4. Rastúci trend majú podcasty: hoci iba 10% marketérov v súčasnosti využíva podcasty, 26% z nich uvažuje o rozšírení aktivít v tejto oblasti a 43% respondentov sa chce o podcastoch dozvedieť viac.

5. Facebook a LinkedIn sú dve najdôležitejšie soc. siete pre marketérov: Ak by si mali vybrať iba jednu z nich, 52% oslovených si vybralo za svoju jednotku Facebook a 21% LinkedIn.

6. Väčšina marketérov si nie je istých, či je ich marketing na Facebooku efektívny: naopak 45% respondentov sa domnieva a verí, že ich Facebookové aktivity sú efektívne.

7. Zvyšovanie engagementu a SM taktiky patria medzi najvýznamnejšie oblasti, v ktorých by sa chceli marketéri zdokonalovať: min. 91% z nich by radi poznali najefektívnejšie social media taktiky a najlepšie spôsoby, ako zapojiť svoje publikom vo svete social media.

Ok, zdá sa, že týchto 7 rozvitých viet vás úplne nevyčerpalo, tak môžte pokračovať v čítaní článku, kde sa na výsledky prieskumu pozrieme detailnejšie.

Čo dnes najviac zaujíma marketérov

Na začiatok si povedzme, že až 96% oslovených marketérov uviedlo, že určitým spôsobom vo svojej komunikácii využívajú social media marketing a 92% z nich tvrdí, že social media marketing je dôležitý pre ich biznis. Pokračujme tým, čo dnes zaujíma marketérov z oblasti SMM najviac. Z prieskumu vyplynulo, že najzaujímavejšie sú tieto oblasti: social media taktiky, engagement, meranie výkonnosti, cielenie a nástroje – a to v tomto poradí.

SM TAKTIKY sú na vrchole zoznamu a táto problematika údajne zaujíma až 92% marketérov. Nejde pritom o žiadne prekvapenie, keď zoberieme do úvahy, o akom turbulentnom prostredí je reč. Ďalším horúcim predmetom záujmu marketérom je spomínaný ENGAGEMENT a z neho vyplývajúce otázky: ako zapojiť svoje publikum a dostať sa s ním do vzájomnej interakcie? MERANIE VÝKONNOSTI je prirodzená a odveká potreba každého marketéra a nevyhýba sa ani online prostrediu a už vôbec nie social media aktivít. Za posledných 5 rokov bola dokonca na vrchole tohto zoznamu a marketérov dodnes zaujíma návratnosť investícií do SM. Marketéri sa zapodievajú aj CIELENÍM a publikami, ktoré pri svojich aktivitách na sociálnych sieťach zasahujú. Až 87% marketérov má za cieľ cez social media zasahovať správne cieľové skupiny správnym spôsobom. Poslednou spomedzi najdôležitejších tém sú najlepšie social management NÁSTROJE, ktoré môžu marketérom uľahčiť život a každodenné úlohy v prostredí social media. Až 87% oslovených marketérov údajne nevie, ktoré dostupné nástroje sú najlepšie.

Ako dlho sa marketéri pohybujú v oblasti SMM

Z prieskumu vyplýva, že 56% marketérov má prinajmenšom 2-ročnú skúsenosť so social media marketingom. 22% oslovených možno považovať v tomto smere za nováčikov a naopak 15% marketérov sa vo vodách SMM pohybuje už viac ako 5 rokov a dalo by sa ich charakterizovať ako social media žralokov.

Meranie ROI v Social Media

Marketéri odpovedali v prieskume na otázku, či vedia merať návratnosť svojich investícií do social media marketingu a iba 42% z nich uviedlo, že sú schopní ROI skutočne určiť. Je to však nárast oproti roku 2014, keď to uviedlo iba 37% opýtaných. 22% marketérov svoje SM aktivity merať nedokáže.

 

Čo sa však analyzovania týka, marketéri síce považujú za náročné vyhodnocovať návratnosť investícií do oblasti social media, na druhú stranu až 72% z nich/nás sa v dostupných dátach snaží pravidelne zorientovať a iba 14% vyjadrilo svoj nesúhlas s výrokom “Svoje social media aktivity pravidelne analyzujem.”

Efektívnosť Facebook marketingu

Z prieskumu vyplynulo aj jedno menej uspokojivé zistenie týkajúce sa marketingových aktivít na Facebooku. Ako sa totiž zdá, nie každý je presvedčený o jeho efektívnosti. Skôr iba každý druhý, keďže iba 45% marketérov uviedlo na výrok “Môj marketing na Facebooku je efektívny.” kladné stanovisko. Je to síce mierny nárast oproti minulému roku, keď sa tak vyjadrilo 43% z nich, ale faktom stále ostáva, že väčšina si efektívnosťou marketingu na Facebooku buď nie je celkom istá, alebo je dokonca presvedčená, že nefunguje.

Na druhú stranu treba rozlišovať medzi FB marketingom pre B2B a B2C segment. Hádajte, v ktorom z nich marketéri vidia väčší zmysel. Ak ste si tipli B2C, máte pravdu. V aktivitých smerovaných na koncových zákazníkov sa až 51% marketérov zhodlo na efektívnosti Facebooku, naopak v Business to Business segmente to bolo iba 36% z nich.

Pozitívny je aj fakt, že až 84% marketérov sa snaží aktivity na sociálnych sieťach intergrovať s tradičnými formami marketingu. V tomto smere ide tiež o mierny nárast oproti minulému roku, keď sa tak vyjadrilo 83% respondentov.

Koľko týždenne

Zdá sa, že iba máloktorí marketér si dnes dovolí venovať social media aktivitám menej ako hodinu týždenne (3%). Viac už je dokonca aj tých, ktorí zasvätia týmto bohumilým činnostiam celý svoj pracovný týžden, čiže 36 a viac hodín (8%). Nie je prekvapením, že polovica z nich má menej ako 40 rokov. Veľmi slušných 64% marketérov si na ne nájde denne min. hodinku a 41% respondetov si dokáže pre social media ukrojiť z týždňa aj viac ako 11 hodín, čiže vyše 2 hodiny do dňa. No a potom tu máme silných 19% social media positive marketérov, ktorí sa na sociálnych sieťach dokážu realizovať aj polovicu svojho pracovného času.

Benefity Social Media Marketingu

Keby vás zaujímalo, čo všetci na tých internetoch vidia, prieskum vám odpovie aj na túto otázku. Ako sa zdá, v prvom rade ide skoro všetkým o to jedno. Aby sa o nich vedelo. Zhoduje sa na tom 90% opýtaných. Na zahodenie zrejme nie je ani zvýšený traffic na webe, ktorí rád eviduje trištvrtina marketérov. Na treťom mieste v rebríčku máme potom základňu loajálnych fanúšikov, ktorí by za vás položili aj svoj digitálny život a na štvrtom mieste z fanúšikov vyplývajúce trhové informácie, ku ktorým sa tak možno ľahko dopátrať.

65% respondetov vidí prínos social media aj v generovaní leadov, čiže privádzaní relevantnej návštevnosti na web, ďalej potom takmer 60% marketérov verí, že im social media vylepšujú pozície vo vyhľadávaní. 55% marketérov považuje za benefit aj vytváranie nových obchodných partnerstiev a zároveň vytváranie imidžu myšlienkového vodcu. Polovica opýtaných eviduje vplyvom social media aj zvýšenie predaja svojich produktov a služieb a takisto zníženie nákladov na marketing.

Ktoré internety sú vo svete najviac

Takže nech sa páči, ak ste celý článok krvopotne scrollovali iba kvôli tomuto grafu, užite si ho v plnej nádhere a zoberte si k nemu rovno aj lupu, lebo rozdiely už dnes nie sú až také markantné, ako tomu bývalo kedysi. Z grafu je jasné, kto sú na tomto ihrisku hlavní hráči. Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, YouTube, Pinterest a Instagram tvoria tuhé jadro, samozrejme s Facebookom na čele. Za nimi nasleduje SlideShare, diskusné fóra, rozlišné stránky s recenziami (ako napr. Yelp), StumbleUpon, Reddit, Foursquare, Vine a celé to uzatvára Snapchat.

Oproti minulému roku klesol Facebook z 94% na 93% a Twitter z 83% na 79%, no Google+ si naopak o 2% polepšil a Instagram všetkým vytrel zrak svojm nárastom z 28% v r. 2014 na aktuálnych 36%. Taký YouTube je obľúbenejší v prostredí veľkých businessov (100+ zamestnancov), zatiaľčo v malých podnikoch ma obľubu iba 38%.

Najdôležitejšia platforma

Jedna vec je sociálnu sieť používať a druhá je aktívne ju využívať na marketingové účely. V tomto smere stále jednoznačne vedie modrák s malým f na začiatku, ktorého si za obľubenca zvolilo až 52% oslovených marketérov. Vybrať si museli iba jednu zo sociálnych sietí, takže tu sa už odpovede vyprofilovali jasnejšie. Prekvapením je hlavne obrovská obľuba profesionálnej siete LinkedIn, za ktorú by dalo ruku do ventilátora až 21% marketérov. Za Twitter by sa nechalo zmrzačiť 12% opýtaných a za YouTube iba slabé 4%.

ZMENY OPROTI ROKU 2014: Facebook trochu stratil na dôležitosti (-2%), LinkedIn (+4%), Twitter a YouTube (+1%).

Takisto ale záleží na segmente a rozdiely sú relatívne markantné. Facebook prirodzene dominuje v segmente B2C, v ktorom je jednoznačnou voľbou pre 65% opýtaných, no v B2B segmente to už také jednoznačné nie je a číslom jedna je prekvapivo LinkedIn (41%), nasledovaný Facebookom (30%) a Twitterom (19%).

 

Pohľad do budúcnosti

Ako sme spomenuli na začiatku, najväčšie plány majú marketéri s Twitterom (66%), posilniť plánujú aj YouTube (66%), LinkedIn (66%) a Facebook (62%), v tomto poradí. Drvivá väčšina údajne neplánuje využívať Snapchat (82%), a mnoho z nich ani Vine (61%). V tomto ohľade sa trochu zmráka aj nad Facebookom, ktorý má v očiach marketérov klesajúcu obľúbenosť. V roku 2013 získal 70%, minulý rok už iba 64% a tento rok 62%. 8% plánuje doslova zredukovať využívanie Facebooku.

Na vzostupe je aj Instagram, ktorý si polepšil zo 42% na 52%, hlavne v radoch B2C marketérov, podobne ako je tomu v prípade Pinterestu, ktorý si v porovnaní s minulým rokom tiež mierne prilepšil. O 1% si prilepšil aj Google+.

Na tomto grafe sú znázornené platformy, o ktorých by sa chceli marketéri v budúcnosti dozvedieť viac:

 

Čo sa týka platenej podpory social media kanálov, znova vyhráva Facebook, do ktorého plánuje investovať viac 53% marketérov. Na druhom mieste sú Google ads (38%), ďalej Twitter ads (31%), LinkedIn ads (29%) a YouTube ads (26%) v tomto poradí.

Typu obsahu

Marketéri boli požiadaní, aby identifikovali, aký typ contentu v social media najviac využívajú. Vizuálny obsah a blogy sú v tomto smere na prvom mieste, nasledované videom a veľmi ďaleko za nimi ešte figurujú podcasty, ktoré využíva iba 10% respondetov. Ak by však mali zvoliť iba jeden najvyužívanejši typ contentu, väčšina z nich by si vybrala blog (45%), až potom vizuálny obsah (34%), videá (19%) a podcasting (2%).

 

V budúcnosti by chceli podporiť a zvýšiť využívanie vizuaálneho obsahu (73%), videa (72%%) a blogovania (69%). Naučiť by sa viac chceli o videu (72%), blogovaní (69%) a vizuálnom obsahu (68%).

Zloženie respondentov a prieskum

Prieskum bol realizovaný v januári 2015 na vzorke 3 720 respondentov, ktorí sa ho rozhodli zúčastniť z celkového počtu 330 000 oslovených marketérov, ktorým bol odoslaný email s prieskumom. Najviac respondentov pochádza z firiem veľkosti 2-10 zamestnancov (37%) a z radov jedno-osobových firiem (23%). 17% oslovených pracuje vo firmách so 100 a viac zamestnancami.

Zdroj: 2015 Social Media Marketing Industry Report, Social Media Examiner







Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia