Kremsa Digital

Ako merať sociálne médiá cez Google Analytics?

22.04.2016

Každého zaujíma, aký vplyv majú sociálne médiá na jeho biznis. Existuje množstvo skvelých toolov, samozrejme väčšina z nich je platených, na analýzu sociálnych médií. Môžete si ich zaplatiť a používať, ale žiaden z nich Vám nepovie aký vplyv majú na Vašu stránku.

A práve preto je tu starý dobrý Google Analytics, v ktorom si viete odsledovať a odmerať vplyv sociálnych sietí na Vašu stránku. Tu sú štyri spôsoby ako to môžete urobiť.

1. Identifikujte sociálne médiá ako zdroj návštevnosti

Google Analytics Vám poskytuje celkový pohľad na zdroje návštevnosti. V jeho reporte sú ako zdroje zahrnuté aj sociálne médiá. Keď ich vidíte zoradené v rebríčku s ostatnými zdrojmi, ako napríklad Organic Search alebo Email, tak viete okamžite vyhodnotiť ich dôležitosť a vplyv na Vašu stránku alebo blog.

Ak chcete vidieť koľko návštev Vám prinášajú sociálne médiá, tak choďte do Acquisition > All Traffic > Channels

 

 

Na tejto úrovni zobrazenia môžete vidieť nasledovné zdroje:

  • Search – Ľudia prichádzajúci cez Google alebo Bing
  • Social – Twitter, Facebook a ostatné
  • Direct – Ľudia, ktorí napísali Vašu web adresu priamo do prehliadača a tí, ktorí prišli cez záložky
  • Referral – Ľudia prichádzajúci cez linky umiestnené na iných stránkach
  • Email – to je jasné 🙂
  • Paid search – Ľudia prichádzajúci z plateného vyhľadávania – máte spustenú kampaň v Adwords
  • Other – čokoľvek iné (boti, neidentifikované zdroje a podobne…)

 

Na obrázku vyššie vidíte, že 15% návštevnosti prichádza zo sociálnych médií, čo je asi 150 000 návštev. Tu môžeme zodpovedne prehlásiť, že sociálne médiá pre túto stránku zmysel majú a malo by sa do nich ďalej investovať.

Dokonca môžete zistiť, koľko ľudí Vám prichádza z konkrétnych sietí. Stačí ísť do Acquisition > Social > Network Referrals.

 

 

2. Zistite, ktorý post Vám zarobil

Keď vytvárate posty pre sociálne médiá, môžete do nich zahrnúť linky, ktoré odkazujú späť na Vašu stránku a Google Analytics ich vie čítať, triediť a analyzovať. Keď skombinujete tieto linky s UTM trackingom a cieľmi (goals), môžete dostať podrobný pohľad na to ako sociálne médiá vplývajú na Váš zárobok.

Ako prvé si však musíte nastaviť UTM parametre pre všetky linky, ktoré budete používať na sociálnych médiách a potom k nim priradiť peňažnú hodnotu pre konverzný goal v Google Analytics.

Ako nastaviť tieto UTM parametre?

Otvoríte si URL Builder a nastavíte si Source parameter, tak aby ste jasne videli, že návštevník prichádza zo sociálnej siete. Najjednoduchšie je tam napísať “social”, aby ste sa zosúladili s terminológiou Google Analytics. Ďalej použite Medium parameter, ktorý Vám ukáže, z ktorej sociálnej siete prichádza návštevník – názov sociálnej siete napr. Facebook. Ako posledné si nastavte Campaign parameter, do ktorého uvediete názov alebo identifikátor postu, v ktorom sa link nachádza.

Príklad: https://www.yourdomain.com?utm_source=social&utm_medium=twitter&utm_campaign=tweet1204

Ako nastaviť Conversion Goals?

Druhým krokom v Google Analytics je nastavenie konverzií. Môžete sa riadiť touto skvelou príručkou od AdStage alebo sa pozrieť na tento rýchly proces, v ktorom použijeme Destination Goal ako najjednoduchší príklad.

Kliknite na Admina v menu Google Analytics a zvoľte položku Goal.

Kliknite na Custom v Goal Setup.

Zvoľte Destination ako typ cieľu.

Vložte stránku, na ktorú ľudia prídu po kliknutí na Váš post. Napríklad /thanks-for-purchasing.html.

Priraďte tejto konverzii hodnotu:

Teraz už máte všetko, čo potrebujete k tomu, aby Google Analytics sledoval a počítal Vaše konverzie prichádzajúce zo sociálnych médií. Stačí ísť do Acquisition > Campaigns > All Campaign a tam uvidíte príjem z jednotlivých postov, tweetov alebo z čohokoľvek, kde ste si dali túto linku.

 

3. Zistite koľko návštevníkov zo sociálnych sietí konzumuje Váš obsah

Okrem Destination goal Vám Google Analytics umožní sledovať ešte tri ďalšie typy cieľov.

 

 

Ak publikujete kopec obsahu ako my a chcete vedieť ako dlho vydrží užívateľ prichádzajúci zo sociálneho média konzumovať Váš obsah, použite Duration Goal.

Ak ste blogger, ktorý chce vedieť, či jeho obsah rezonuje medzi masami ľudí na sociálnych sieťach, tak v tom prípade si nastavte Pages/Screens per Session goal.

Ak chcete vedieť koľkokrát si návštevník prichádzajúci zo sociálneho média prehral video na Vašej stránke, tak použite Event goal.

 

4. Pozrite sa ako k Vám prichádzajú konverzie zo sociálnych sietí

Možno Vás zaujíma ako sú sociálne médiá efektívne pri prinášaní odberateľov Vášho newslettra. V Googla Analytics je takzvaný conversion funnel, ktorý Vám ukáže, akú úlohu zohrávajú sociálne média v tomto procese konverzie.

Aby ste si nastavili conversion funnel v Google Analytics musíte opäť použiť sekciu Goals a spojiť sa s hociakým typom eventu bez ohľadu na to, či obsahuje peňažnú hodnotu.

Potom vstúpite do funnel reportu – Conversions > Multi-Channel Funnels > Top Conversion Paths

V lieviku (funnel) nižšie môžete vidieť cesty, ktorými ľudia museli ísť, aby sa dostali ku konverzii. Vidíte, že najprv si ľudia cez vygooglenie zistili o čom je Vaša stránka a potom sa na ňu vrátili cez sociálne médium a nakúpili.

 

S týmito fantastickými reportami z Google Analytics je možné presne určite a vypočítať, aký vplyv a podiel majú sociálne médiá na úspešnosti Vášho biznisu.








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia