Kremsa Digital

Ako na úspešný podcast? Radí podcaster Ľuboš

01.12.2021

Dnes by som vám rada bližšie predstavila kolegu Ľuboša Mišíka. Okrem toho, že si svedomito plní pracovné povinnosti a študuje na vysokej škole, má totiž úspešný podcast. Vyspovedala som ho o vášni k športu, z ktorého vznikol úspešný podcast. Čítajte ďalej.

Predstav sa našim čitateľom a tvojim budúcim fanúšikom 🙂

Volám sa Ľuboš a som v agentúre Kremsa Digital 2 roky. Začínal som ako pomocník a asistent, pracoval som na internom contente, ale aktuálne mám na starosti obchodnú časť Boosterberg.com. Nášho produktu, na vývoji ktorého sme pracovali niekoľko rokov. Jeden z najlepších toolov, aké existujú. Moj pracovné zaradenie je Digital sales. A som tu, aby som rozdával ľuďom radosť. (smiech)

Ako sa z teba popri práci a štúdiu stal podcaster, k tomu sa dostaneme. Ako sa volá podcast? 

Druhá lajna.

Čo znamená druhá lajna v športe?

Druhá lajna sú hráči, ktorí idú hrať zo striedačky.

O akom športe sa bavíme?

Reč je o basketbale. Vlastne toto pravidlo platí v akomkoľvek športe, ale tu konkrétne v basketbale. Neviem, či je to encyklopedický pojem, ktorý sme vymysleli.

Kto to má na svedomí?

Asi pred 10 rokmi, keď som ešte hrával basketbal, sme vymysleli tento názov, ktorý neviem, či používal niekto pred nami, prišlo nám to ako dobré, chytľavé slovné spojenie na vytvorenie podcastu. Čiže nie je to prvoplánová vec. 

Len tak si sa rozhodol, že budeš natáčať podcast s názvom Druhá lajna? 

Prepojil som tento basketbalový termín s názvom značky basketbalovej podcastovej platformy Druhá lajna. Aktuálne prvej a jedinej na Slovensku, ktorá prináša rozhovory.

podcast

Rozhovory koho s kým? A ozaj ty si ten, čo kladie otázky? 

Nie úplne. Celý ten podcast začal preto, že sme s mojim kamarátom, ktorý sa volá Maťo, začali nahrávať podcasty o NBA, čo je svetovo najznámejšia americká liga, kde by mali byť najlepší a najkvalitnejší hráči. Začali sme o tom nahrávať podcasty. V žiackych rokoch som hral juniorský basketbal poloprofesionálne, respektíve najvyššie, ako sa dalo a on bol skôr taký pod-panelákový basketbalista. Chodil hrávať s kamarátmi pod barák, ale stále ho to bavilo a zaujímalo. 

Takže sme si mysleli, že máme zaujímavú chémiu v zmysle, že každý basketbal vidí trošku inak vzhľadom na rozdielny background. Začali sme nahrávať a dávať na internet niečo, o čom sme sa bavili veľakrát pri pive. Spustili sme podcast o tom, čo sa za týždeň stalo v lige.

Kedy ste to založili?

V septembri 2020, takže pred viac ako rokom. Založili sme to pôvodne ako NBA podcast a postupne sme začali vymýšľať rôzne formáty pre ozvláštnenie. Niekto povedal, že vždy vytvor to, čo by si ty sám chcel počúvať, alebo ti chýba. Mne konkrétne chýbali komplexné rozhovory s chalanmi, čo hrajú najvyššiu možnú úroveň basketbalu na Slovensku a Čechách.

Čiže váš podcast sú najmä rozhovory so slovenskými a českými basketbalistami. Robíte aj iný formát ako napríklad komentáre alebo edukatívne podcasty?

Treba povedať, že to nie sú len rozhovory s hráčmi, ale aj s ľuďmi čo sa pohybujú okolo basketbalu ako tréneri, agenti, kondiční tréneri. Chceli by sme aj nejakých generálnych manažérov, takže to nie je orientované len na ľudí, čo sú na ihrisku, ale aj mimo neho.

Začali sme ako NBA podcast, potom vznikli tieto rozhovory, pár ich vyšlo aj v angličtine, k tomu sa určite budeme chcieť vracať 🙂 

Vráťme sa rovno teraz a povedz, aké to boli rozhovory?

Boli to zatiaľ tri rozhovory, ktoré vyšli v angličtine, a to s chalanmi, čo hrali na Slovensku a boli to hráči, ktorí vzišli z americkej študentskej ligy-NCAA, dlhé tak hodinu až hodinu a pol. Všeobecne sú naše rozhovory dlhé, pretože chceme robiť komplexné rozhovory, kde ten poslucháč dostane celkový obraz. Potom sme prišli s rôznymi konceptmi, niektoré zostali, niektoré nie. Jeden z overených konceptov bol historický podcast. Keďže je to veľká téma, na ktorej sa dá vyzúriť úplne na všetkom, máme historický podcast – volá sa Bolo to dávno.

Čo je dávno v tvojom veku?

Pre každého to znamená samozrejme niečo iné, ale tento podcast som tak nazval preto, že som nechcel, aby sa volal historický podcast o NBA. Myslím, že to je nudné, nezaujímavé  a prvoplánové. Veľa chalanov, ktorí aktuálne sledujú NBA, ju sledujú relatívne krátko a pre nich je dávno niečo, čo bolo v roku 2016.

Snažíme sa o retrospektívny prierez, ideme od toho, čo je najbližšie a čo sa už považuje za históriu a postupne pokračujeme ďalej a ďalej do histórie. Tento podcast robí človek menom Dosty.

podcast

Akú máte priemernú počúvanosť? Vieš a môžeš mi povedať toto číslo?

Záleží od toho, o aký podcast idem pretože tých podcastov je viac. Najvyššiu počúvanosť má náš NBA podcast a k dnešnému dňu máme vonku už 63 dielov. Na to, aký je to niche market sme si vybudovali relatívne silnú základňu ľudí, z ktorých 80 – 90 % si vypočuje podcast dokonca, aj keď má viac ako hodinu. Je to okolo 300 ľudí za prvý týždeň. Z tých 300 ľudí ich počuje ten podcast 85%, od utorka do utorka, keď vychádza. 

Ostatné podcasty majú zatiaľ nižšiu počúvanosť, ale sú to projekty, ktoré pomaličky naberajú svojich divákov. Všeobecne dávame von asi 4-5 podcastov týždenne, alebo teda 3-5. 

Ten historický vychádza cez víkend, nie vždy je to sobota. Ten je pravdepodobne druhý najpočúvanejší, má za sebou už 27 dielov. 

Potom sú rozhovory, ktoré majú jednotlivo najviac vypočutí, hlavne vďaka hosťovi, ktorý vždy podcast prezdieľa a jeho známi, fanúšikovia, si ho vypočujú. Doteraz ich vyšlo 19. Je to aj tým, že sú to väčšinou známi tých, s ktorými robíme rozhovor. Len dlhšie žiadny nevyšiel, takže čakajte teraz decembrové chuťovečky pre fajnšmekrov.  

A čo nové formáty?

Jeden formát sa volá Eurostep, je to podcast o Eurolige. Vyšiel na podnet človeka, ktorý sa volá Tomáš. Oslovil ma, že by chcel niečo takéto spraviť. Mal kamaráta Peťa, ktorý je dlhodobý basketbalový tréner a bol asistent pri reprezentácii. Obaja sledujú Euroligu a rozhodli sa, že pôjdu týmto smerom a my sme za to boli radi, pretože nám také niečo chýbalo a je pre nás dôležité obsiahnuť všetky súťaže a úrovne basketu. Robia to na vysokej úrovni a postupne si budujú svoju fanúšikovskú základňu. Ich počúvanosť hýbe okolo 50-60%. Je to menej ľudí, ale to relatívne vysoká dopočúvanosť, máme z toho radosť a určite si choďte tento podcast vypočuť, je skvelý!

Posledný, aktuálne funkčný podcast sa volá Off the bench a je to trénerský podcast, ktorý si založil najmladší člen nášho tímu Kiko, ktorý má iba 18 rokov. Tento podcast robí s Honzom, ktorý má obrovskú basketbalovú históriu, je 30 rokov tréner, trénoval v českej extralige a takisto mládež v Českej basketbalovej federácii. Aktuálne robí video scouting pre agentúru PPG Octagon, tí zastrešujú veľa hráčov v Európe, na Slovensku, v Čechách ale aj hráčov v NBA z Európy. Všetky tieto podcasty patria pod Druhú Lajnu. 

Wow! Keď si spomenieš na to, ako ste začínali, toto je iná liga – doslova 🙂 Kedy stíhaš nahrávať, keď vám ide von 3-5 podcastov týždenne?

Ja nahrávam iba jeden a to je NBA podcast. Zbytok stíhame len preto, že sú chalani šikovní a môj mikromanažment by bol zbytočný. Postupom času sme si vytvorili vzájomnú dôveru a viem, že sa môžem spoľahnúť, že to spravia po obsahovej stránke najlepšie ako vedia. Potom už stačí podcast len postrihať, čo mám na starosti ja resp. Maťo a to takisto chalani dajú vedieť, či je niečo naozaj treba vystrihnúť. V 99% prípadov tam len vložíme znelku, odstrihneme začiatok a koniec a podcast začne svoju audio cestu.

podcast
podcast

Máte aj web?

Máme aj web, je to www.druhalajna.sk Na ňom sú všetky podcasty. Momentálne dávame dohromady blogy a predpokladám, že do konca roka bude aj blogová sekcia. Ozvali sa nám chalani, že pre nás chcú písať blogy, zopár nám ich už aj zaslalo a určite ich chceme zverejňovať tak, aby každý týždeň-dva vychádzalo niečo k téme. 

Na Facebooku nás nájdete pod názvom Druhá lajna podcast, na Instagrame Druhá lajna. 

Na začiatku bola myšlienka, teraz je to už veľká vec, máš aj nejakých sponzorov, alebo máš v pláne nejakých osloviť? Aký máte obchodný zámer?

Tým, že máme veľa druhov podcastov a veľa contentu, sme schopní dosiahnuť, v taký lepší týždeň, okolo 700-1000 prehratí týždenne. Snažíme sa robiť všetko pre to, aby toho bolo čo najviac, ale stojí to peniaze, takže sponzori by boli super. Ak by ste nás chceli podporiť, choďte na https://www.patreon.com/druhalajna  a tam môžete podporiť buď celú platformu, čo je 8€ mesačne a jednotlivé podcasty 5€.

Ak ste sponzor, ktorý by chcel podporiť jednotlivý podcast alebo celú platformu, určite sme tomu otvorení.

Čo by si odporučil začínajúcim podcasterom? Robil si si prieskum, plán alebo stačí nadšenie?

Úplne najdôležitejšie je vybrať si tému, ktorá vás zaujíma a ku ktorej máte čo povedať. Vytvorte si frekvenciu, s ktorou budete dávať podcasty von a nevzdávajte to, keď neuvidíte odozvu a čísla aké ste čakali. My stále nemáme vysoké čísla. Dali sme do toho viac ako rok času plus extrémne veľa emergie aj do nášho Instagramu, Facebooku, webu a Patreonu, pretože nás to baví. Všetci, čo to robíme, sme buď študenti, alebo pracujúci ľudia, ktorí nemajú potrebu z toho žiť. Bude to super privyrobenie a hobby, ktoré nám uhradí napríklad techniku alebo časť nejakého účtu, ale všetky peniaze, ktoré z toho prídu, sa vrátia späť do procesu. 

podcast

Mám super kolegov, ktorí sa zaoberajú brandingom a navnímal som to, že vizuálna identita produktu, ktorú si vyberie človek na začiatku, je veľmi dôležitá. Snažíme sa o to, aby človek, ktorý otvorí náš profil, nenájde nesúvisiacih 150 obrázkov. Má to mať hlavu a pätu. Cieľom je, aby človek na základe nášho fontu, žltej farby a kecov o basketbale, vedel, že sme to my – Druhá Lajna.

Aké máš plány do budúcna?

Pre nás je do budúcna strašne dôležitý YouTube. Chceme spraviť tento kanál lepšie, 4 mesiace tam nevyšlo video, ale musí to robiť človek, ktorý tomu venuje čas, keďže ja už čas nemám.

Komunikujeme aj na Tik-Toku, na ktorom sú zatiaľ len 2 videá, ale nemá nám to zatiaľ kto robiť, aj keď nás je v tíme sedem. Náš úplne najväčší plán je spraviť v Bratislave podcastové štúdio, budú k nám chodiť ľudia a bude to najlepšie podcastové štúdio na tejto planéte.         

Ďakujem za rozhovor a prajeme Druhej lajne veľkú počúvanosť!








Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia